„Obsah výstavy je opravdu měřitelný s evropským prostředím, protože Milan Dobeš je zvyklý vystavovat v nejprestižnějších evropských a světových galeriích. Před námi vystavoval například v pařížské galerii, společně s díly Františka Kupky byl prezentován jako nejvýznamnější představitel konstruktivismu 20. století ve středoevropském kontextu," prozradila Lada Galová, vedoucí Galerie města Přerova a kurátorka výstavy.

Pětaosmdesátiletý umělec, který tvoří dodnes, byl během čtvrteční vernisáže v jednom kole.

V rodném městě ho přivítali známí, nejeden návštěvník se dožadoval podpisu do katalogu.

„V Přerově jsem nebyl už hodně dlouho, odešel jsem ještě před maturitou. Pak jsem se na chvíli vrátil, ale brzy jsem šel studovat na Vysokou školu výtvarných umění do Bratislavy," zavzpomínal sám Dobeš.

Přerovská galerie uspořádala výstavu mimo jiné ve spolupráci s Unií výtvarných umělců Olomoucka.

„Velkou zásluhu na této akci má Jiří Hastík. Společně jsme navštívili mistrův proslulý ateliér pod bratislavským hradem, kde jsme dostali možnost vybrat si exponáty na dnešní výstavu. Mezi skutečné skvosty patří třeba několik alternativ centrální přitažlivosti nebo kinetická pohyblivá grafika. Jsou tu i oleje z jeho proslulého modrého období nebo řezané koláže a světelné reliéfy," nalákala Lada Galová dále.

Milan Dobeš je úzce spjat se slovenským konstruktivismem, o jeho přínosu do výtvarného umění hovoří i fakt, že v roce 2001 mu v Bratislavě otevřeli vlastní muzeum.

„Málokdy se povede, že se dílem žijícího autora zabývá instituce, zejména v našich souvislostech. Je to dobře vedené, a kromě jeho instalací jsou tam k vidění například instalace Victora Vasarelyho," zmínil Jiří Hastík, který je člen Unie výtvarných umělců a také se podílel na vzniku publikace Výtvarní umělci města Přerova.

Příznivci výtvarného umění by si výstavu v Galerii města Přerova, která potrvá do 26. dubna, neměli rozhodně nechat ujít. Další možnost budou mít lidé ještě v červnu a v červenci, kdy bude dílo Milana Dobeše k vidění ve dvou olomouckých galerií.