Během dvoudenní přehlídky se na podiu v sále střídaly ukázky tradičních židovských rituálů s temperamentním tancem dětských souborů z Ukrajiny a z Maďarska.

Pomyslnou třešničkou na dortu bylo pak komponované pásmo s ukázkami ze života našich předků v podání šesti folklorních skupin z celé Moravy.

Vzpomínky na zapomenuté židovské ulice někdejšího přerovského ghetta v hudebně dramatickém pořadu zaplnily v pátek večer klub Teplo do posledního místečka. „Chtěli jsme, aby pásmo tvořily ukázky zvyků a rituálů židovské komunity,“ vysvětlila ředitelka festivalu Kristina Glacová.

Lidé se tak mohli seznámit třeba s tím, co je to židovský šabat, nebo se podívat na tradiční svatební obřad. „Je škoda, že nám letos počasí nevyšlo. Původně se měl totiž celý program odehrávat u městských hradeb, což by atmosféru večera ještě více podtrhlo,“ poznamenala Glacová.

Podle ní žila v Přerově před válkou početná židovská komunita, a to třeba v domech na Žerotínově náměstí nebo ve Wurmově ulici. „Chtěli jsme do programu vtáhnout i diváky, a proto kromě prostějovské taneční skupiny RUT a folklorního souboru Haná účinkovali v představení také přerovští občané, “ dodala.

Přerovský festival hostil v sobotu dopoledne účastníky mezinárodního dětského folklorního festivalu Kunovské léto. Přehlídka skvělých tanečních kreací v podání špičkových souborů Perlyna z Ukrajiny nebo Belencéres z Maďarska přitom návštěvníky doslova nazvedly ze židlí.

„Už vloni u nás vystoupily soubory z Itálie, Slovenska a Gruzie. Letos k nám pro změnu zavítali Ukrajinci a Maďaři,“ uvedla Eva Sehnalová ze souboru Haná.

Podle ní jsou oba soubory známé ve světě a slaví také mezinárodní úspěchy. Běžný život na Hané a ukázky ze života našich předků pak mohli obdivovat ti, kdo zavítali na Horní náměstí v sobotu odpoledne.

„Chtěli jsme lidem představit nejen kulturu na Hané, ale i tradice a zvyky v jiných oblastech Moravy,“ shrnula ředitelka festivalu Kristina Glacová. Proto se kromě pořádajícího souboru Haná představily v pásmu i další účinkující z různých koutů Moravy – například Salajka z Dambořic, Líšňáci z Líšně, Bajdyš z Třebíče, Górole z Mostů u Jablůnkova a Babčice ze Spytihněvi.