V mládí ani nepochyboval, že by se to nemuselo povést.

„Už jako děti jsme měli velké plány. Ani nám nevadilo, že místo bicích jsme měli plechovky od oleje. Až na gymplu jsme založili opravdovou kapelu," vybavuje si Zdeněk Hilbert své hudební začátky. Nejdříve byl bubeníkem, později se přiklonil ke zpěvu.

S kapelou hráli pouze vlastní tvorbu, dokonce se pokoušeli o vlastní nahrávkuZdeněk Hilbert

„Dnes jsou možnosti úžasné, člověk si může vytvořit vlastní nahrávací studio i doma. Tehdy to ale bylo příšerně drahé. Kdyby se nám povedlo vytvořit nahrávku v době, kdy jsme věřili, že jsme nejlepší na světě, možná bychom svět skutečně dobyli," nebojí se velkých představ Zdeněk Hilbert. Kapela se ovšem rozpadla před více než deseti lety, v době, kdy její členové začali pracovat a starat se o rodinu.

Tou dobou už se Hilbert stal členem divadelního spolku Dostavník.

„Před dvaceti lety jsem byl zamilovaný do slečny, která mě vytáhla na konkurz. Já s ní samozřejmě šel, za svou vyvolenou bych šel kamkoli. Oni mě kupodivu vzali, přestože jsem se snažil dělat všechno proti tomu," vzpomíná Hilbert s úsměvem na konkurz, který změnil jeho život.

Když už jej přijali, rozhodl se nastoupit.

„Hned ze začátku mi Dáša Němečková řekla, že jak jednou přičichnu k divadlu, je to na celý život. Nebral jsem její poznámku vážně, ale dnes musím říct, že to je asi pravda," svěřuje se Hilbert. Nejdřív působil jen v jednotlivých hrách, od roku 1998 si zahrál v Noci na Karlštejně – a v souboru zůstal už natrvalo.

Protože Dostavník uvádí téměř výhradně hudební divadlo, pokusil se vrátit k autorské tvorbě.

„Začal jsem skládat, zhudebňoval jsem text, otextoval melodie. Hudba a divadlo se propojily v jedno. Divadlo otevřelo nový způsob, jak se realizovat také v muzice," vysvětluje Zdeněk Hilbert.

Napsal dva kompletní muzikály, Robina Hooda a Odyssea. Složil hudbu ke hrám Mauglí a Maškaráda, se kterými se soubor dostal až na amatérský festival Jiráskův Hronov.

Vedoucím Dostavníku se stal dle svých slov spíš náhodou.

„Už jsme se asi vystřídali všichni, kdo jsme se mohli vystřídat, takže teď přišla řada na mě. Doufám, že se víc semkneme a bude to ještě více kolektivní dílo," prohlašuje Zdeněk Hilbert o svém vedení divadelního spolku. Rád by do budoucna zachoval divadelní festival Dostavníčko s divadlem.

Na divadle má nejraději tvůrčí proces.

„Je to zázračný moment, když se něco zrodí. Když kapela hraje a hraje, najednou to do sebe zapadne a všichni vědí, že to byl ten moment, kdy se zrodila písnička. Je to sdílená chvíle, která přináší radost. A je to stejné v hudbě jako v divadle," dodává Zdeněk Hilbert, principál ochotnického divadla Dostavník. 

Autorka: Martina Vrtělová