Michale, řekněte mi, kdo je LaFre a jak váš pseudonym vlastně vznikl?
LaFre je rapper z Lipníku nad Bečvou, který stále věří, že hlavní ingrediencí hip hopu je silný text, který používá ty správné rýmy. A proč LaFre? Protože se jmenuju Frélich a kamarádi mi říkají Frela. A když to otočíte, vznikne LaFre (smích).

Pamatujete si ještě na své začátky?
Určitě. Texty jsem si začal rýmovat někdy kolem roku 2003, ale s klukama jsme se do toho „obuli“ tak o dva roky později – tehdy totiž vznikl projekt Hipnotic. Byli jsme tři – já, rapper Razim a producent Choudee. Společně jsme nahráli naše první Demo, co nemá jméno. Byla to vesměs domácí práce, takže podle toho to i vypadalo (smích). Za dva roky pak přišla na svět deska Harmonie smyslů, která nám otevřela dveře ke grafikovi a videoproducentovi Michalu Novákovi.

S jeho pomocí pak v roce 2013 vzniklo album Podle buzoly?
Ano, i s pomocí nahrávací společnosti MafiaRecords.

Zdroj: Youtube

Po vydání desky ale vaše spolupráce s Razimem a Choudeem končí, a tím zaniká i projekt Hipnotic. Co se stalo?
Kluci se zkrátka začali usazovat (smích). Hudbu vystřídaly rodinné záležitosti. Takže jsem se vydal na svoji vlastní cestu.

… a světlo světa spatřila Metafora.
Přesně tak. To byla moje první sólová deska. Vlastně, když o ní teď zpětně přemýšlím a srovnám ji s tou poslední, která vyšla letos, mám pocit, že nebyla tak komerční.

Komerční?
Hodně jsem tehdy kladl důraz na texty, na hudbu pak už méně. Respektive, ta hudba nebyla pro každého asi tak líbivá. Šlo spíše o ponurý rap.

Už jste zmínil, že vám letos vyšla deska. V čem je Spektrum jiné než Metafora?
Možná to bude znít blbě, ale je zkrátka popovější. (smích)

ČTĚTE TAKÉ: Pavel Kadlíček z kapely D.U.Bmusic: Naše koncerty běžně trvají třeba čtyři hodiny

ŠPATNÝM ZVUKEM NEZAUJMEŠ

Když chce, řekněme, pětičlenná rocková kapela vydat desku, musí vyrazit do studia se svými nástroji. U vás je to ale jinak, vy žádné nástroje nemáte. Jak to máte s hudbou vy, rappeři?
Protože hudbu neskládám, tak si ji musím zkrátka koupit. Já pracuju hlavně s textem.

Koupit?
V podstatě už mám seznam producentů, kteří skládají hudbu. Jednou začas jim napíšu, jestli nemají nějaké beaty (hudební podklad, pozn. red.) „na skladě“. Pokud ano, pošlou mi svoji nabídku i s cenou.

Kolik to stojí?
Cena se odvíjí od toho, jak známý je to producent hudby. Od těch méně známých si můžete koupit beaty třeba za pětistovku, maximálně do 1500 korun. Ti další chtějí třeba 10 tisíc. V zahraničí to funguje tak, že si na internetu najdete server, kde se hudba prodává od několika producentů. A vy si kupujete licence – čím nižší cena, tím méně použití. V podstatě je jenom na domácí použití. Ty nejdražší můžete prezentovat jako svůj produkt na své vlastní desce.

Za hranicemi se budou ceny za beaty asi pohybovat jinak…
Tak jasně. Tam se to pohybuje od 15 tisíc korun a výš. To si zatím nemůžu dovolit. Ale pracuju na tom. (smích)

A to ještě nejste ani v nahrávacím studiu…
Právě. Studio je další „žrout peněz“. Pak ještě přichází na řadu mastering (finální úprava zvuku skladby předtím, než se vypustí do světa, pozn. red.), který se dělá zvlášť. A na závěr jsou klipy. To jsou asi největší bomby. (smích)

ČTĚTE TAKÉ: V Přerově bohužel víc lákají revivaly, říká zpěvačka Corps of Noise


Při financování poslední desky Spektrum vám pomohl crowdfundingový web Startovač. Řekněte mi o něm něco. Jak to funguje?
Jednoduše. Vymyslíte si projekt, natočíte video a požádáte lidi, v podstatě investory, o určitý obnos peněz. Pokud to někoho zaujme, pošle vám nějakou částku. Po jejím dosáhnutí můžete projekt realizovat. Konkrétně u mě šlo o natočení desky, tudíž moji dárci za své peníze dostali desku. Ale nabízet tam můžete cokoliv, hlavně aby na to někdo slyšel.

Na váš projekt dárci evidentně slyšeli…
A jsem tomu rád. Dokonce jsem vybral o deset tisíc víc, než bylo původně v plánu. O všechno kolem se staral i můj kamarád a manažer v jedné osobě Jirka Horák, kterému za to chci touto cestou poděkovat.

Zdroj: Youtube

DĚLÁME TO OD SRDCE

Ve vaší rapové komunitě, jestli to tak můžu říct, zakládáte takzvané labely. V podstatě se sdružujete do skupin, kde se členové navzájem podporují. Patříte do nějakého takového labelu?
Zatím ano. Jmenuje se Tóny srdce records. Zakladatelem byl rapper Marek Kaleta alias Revolta, který se ale stěhuje do Ameriky, takže label jako takový bohužel končí.

Jaké to má výhody, patřit do takového labelu?
Obrovské. Label pomáhá zapromovat a vydat desku, poradí s nahráváním a dostane vás na koncerty, kam byste se jako umělec normálně nedostala. V podstatě to funguje na bázi rodiny.

Pocházíte z Lipníku nad Bečvou. Máte tam i svoji fanouškovskou základnu?
Určitě. Díky ní se mi taky na Startovači podařilo vybrat tolik peněz na novou desku, protože prvotně přispějí lidi, kteří vás znají. Až potom ti, kterým se vaše hudba může líbit. Jsem za tu podporu moc rád.

Pojedete turné ke své nové desce?
Chtěl bych. Doteď mě hodně mrzí, že jsme po vydání Metafory trochu zaspali a na žádné nevyrazili. Se Spektrem to udělám jinak. Dotočíme dva tři klipy, aby to mělo pořádnou slupku kolem, a v létě hurá na pódia. Nejbližší koncert mám naplánovaný na 12. květen, kde se ukážu na ostravském majálesu.

ČTĚTE TAKÉ: Přerovska kapela Kowall Company: Každá skladba je malý příběh

HLAVNÍ JE POINTA

Jsou si rappeři konkurenty? Nebo se na koncertech přátelsky plácají po zádech?
Já určitě neberu nikoho jako konkurenci. Spíš možná někoho respektujeme více, někoho zase méně. Naopak, když můžu spolupracovat s někým, kdo už má něco za sebou, tak mě to obohacuje. Takže v rámci respektu se samozřejmě na pódiu po těch zádech poplácáme (smích).

Představa o rapperech je taková, že zpívají hlavně o penězích a slávě, proč myslíte, že to tak je?
Je pravda, že se tak část z nás prezentuje, ale je to spíš trend poslední doby. Proč to tak je, to nedokážu říct. Někteří to zkrátka pojímají jako takovou frajeřinu. Ale možná to jsou frajeři, co já vím (smích).

Taky jste frajer?
Já mám rád, když to jde z hlavy a má to trošku nádech toho umění.

Zrýmovat text trvá dlouho

O čem jsou vaše texty?
O tom, co vidím kolem sebe. Sleduju zprávy, lidi na ulici, zajímám se. Snažím se, aby každý text byl o něčem, aby to nebylo jen nesmyslné plácání. Aby tam byla i ta pointa.

Jak dlouho vám trvá složit a vůbec zrýmovat text do podoby, která je použitelná?
To mi trvá docela dlouho (smích), protože si na tom dávám hodně záležet. Pro mě jsou metafory hlavní ingrediencí toho samotného textu, takže já nad tím přemýšlím hodně času. Jsou rappeři, kteří složí text za den. Ale já tvořím tak, že denně napíšu třeba čtyři rýmy a pokračuju druhý den, takže mi někdy sloka může trvat i týden.

Na čem to závisí?
Na inspiraci a na chuti. Já k tomu potřebuju hlavně klid. Ale někdy mě něco napadne i za běhu v práci, takže si to nahraju na diktafon a pak se k tomu vracím.

Vy se věnujete spíše takzvanému uvědomělému rapu, v podstatě zpíváte o věcech, které se netýkají jen vás, ale společnosti vůbec…
Já nad tím tématem vždycky hodně přemýšlím – sbírám informace, zajímám se o něj.

O jaká témata jde?
To je různé. Na desce Spektrum je třeba track o šikaně, což je téma, které trápí nejednoho člověka. A nemusí jít jen o šikanu ve škole, ale třeba v práci. Vztahové problémy najdete zase v songu O mužích a ženách. A protože se mě dotýká i to, jak lidé zacházejí s naší planetou, vznikl song Po nás potopa.

ČTĚTE TAKÉ: Přerovská formace Critical Acclaim: Hrajeme prostě takový "rock for people"

Srdcovkou je song Rodina

Ke skladbě Po nás potopa vznikl i klip, ve kterém vám hostuje mladičká zpěvačka…
Eliška Rusková je talent, o kterém v budoucnu určitě ještě uslyšíme. V době, kdy jsme klip natáčeli, jí bylo teprve třináct let.

O čem track Po nás potopa je?
Je to vyloženě o té konfrontaci starší a mladší generace. Protože mám pocit, že ti, kteří na to dnes kašlou a planetu doslova drancují, už nebudou mít další generaci moc co předat a nabídnout.

Máte na desce nějakou svoji srdcovku?
Jasně, srdcovkou je pro mě song Rodina, který jsem věnoval svým dvěma dědům, kteří zemřeli poměrně nedávno. A pak určitě track Už to vidím jinak, kde jsem spolupracoval s finalistou soutěže Česko Slovenská SuperStar 2013 Martinem Šafaříkem.

Michal Frélich alias LaFre se začal aktivně věnovat rapu v roce 2005, kdy s rapperem Razimem a producentem Pro LaFreho jsou typické silné texty s použitím metafor, kterými poukazuje na problémy současného světa.Zdroj: Michal Novák a archiv Michala FrélichaChoudeem založili skupinu Hipnotic. Po demo albu, které vyšlo téhož roku, nahráli v roce 2007 své první cédéčko Harmonie smyslů. Roku 2013 pak album Podle buzoly, které vyšlo pod vydavatelstvím MafiaRecords. Od této doby plave LaFre v rapovém rybníčku sám. V roce 2014 vydává pod labelem Tóny srdce records svoji první sólovou desku s názvem Metafora. O tři roky později přichází na svět Spektrum, na kterém mu hostují zvučná jména – Suvereno nebo Kenny Rough. Pro LaFreho jsou typické silné texty s použitím metafor, kterými poukazuje na problémy současného světa.

Zajímá vás LaFreho tvorba? www.facebook.com/LaFreMusic bandzone.cz/lafremusic

Chcete se pochlubit tou svojí? Napište na: zuzana.krybusova@denik.cz