V gospelovém souboru účinkují nejlepší zpěváci formace „WWRL Community Chorale“, která byla založena v roce 1985 asi 70 zpěváky z četných newyorkských církevních obcí.

Svým působivým programem si za dobu svého vystupování dokázal získat nadšené publikum. Jejich vystoupení jsou projevem autentického a čestného hudebního umění.

GLORY GOSPEL SINGERS z New Yorku

Gospelový sbor GLORY GOSPEL SINGERS z New Yorku přijíždí do Německa a Francie pravidelně již od roku 1996.

Svým působivým programem a grandiózními vystoupeními si zde získal nadšené publikum a dnes jsou zpěváci tohoto sboru pevnou součástí tamních koncertních pořadů.

I v tomto roce vystoupí GLORY GOSPEL SINGERS v různém složení na četných koncertech v evropských zemích, kde bude v originálním a původním pojetí prezentovat vitalitu církve amerických černochů.

Umělci sboru GLORY GOSPEL SINGERS s oblibou vystupují v kostelech a chrámech, protože se zde setkávají s diváky, s nimiž sdílejí společnou víru v Boha a kteří dobře vnímají pravost jejich citů. Na podzim roku 1999 předvedl tento pěvecký sbor vysokou kvalitu svého umění ve velkých koncertních sálech v Německu.

V říjnu 2000 se zpěvákům z GLORY GOSPEL SINGERS podařilo nadchnout přes 1500 diváků v kostele St. Michel v Hamburku, čímž zaznamenali další významný úspěch v koncertní historii sboru. Ve sboru GLORY GOSPEL SINGERS účinkují nejlepší zpěváci formace „WWRL Community Chorale", která byla založena v roce 1985 asi 70 zpěváky z četných newyorkských církevních obcí.

Její hudební ředitelka Phyliss McKoy Joubert nově sestavuje program a složení hlasů pro každé turné a dbá o to, aby nejvýraznější sólisté souboru vzájemně dokonale ladili.

Vystoupení GLORY GOSPEL SINGERS jsou projevem autentického a čestného hudebního umění - ať už vystupují na jevišti slavného Gewandhausu v Lipsku nebo v malém vesnickém kostele.

V jejich zpěvu a skladbách je obsaženo celé emocionální spektrum mezi zemí a nebem. Většinou netrvá dlouho a jiskra nadšení přeskočí i na publikum a roztančí lidi v levicích kostela.

Radost a dojetí jsou pocity, které jsou v gospelu přirozeným způsobem propojeny. Proto také není divu, že nálada a emocionálnost této církevní hudby publikum zcela zachvátí.

Phyliss McKoy Joubert, narozená v roce 1954 v newyorkském Harlemu, je spoluzakladatelkou a ředitelkou WWRL Community Chorale a také hudební ředitelkou gospelové rozhlasové stanice ,Radio 16' v New Yorku a sboru GLORY GOSPEL SINGERS.

Gospelová zpěvačka Phyliss McKoy Joubert zpívala v celé řadě televizních a rozhlasových pořadů, nahrála četné desky a CD. Za své umění obdržela více vyznamenání a cen.

Svým sólovým programem si získala divácká srdce v slavných koncertních síních, jako jsou Avery Fisher Hall a Carnegie Recital Hall. nikdo nevzal. Zpěv a tanec sloužily jak k pobavení bílých pánů, tak přispívaly k uklidnění otroků.

Tancem se otroci měli odreagovat, aby pak působili méně nebezpečně. Hudba však černé otroky sjednocovala, pomáhala jim snášet únavu i jednotvárnost těžké dřiny a sloužila také - což se bílým pánům zajisté nelíbilo -jako prostředek vzájemné komunikace.

Písně otroků se staly projevem jejich hluboké víry a jejich naděje na svobodu stejně tak, jako byly prostředkem vzájemného dorozumívání a předávání zpráv: informace o útěku, únikových cestách nebo popis osob zakomponované do textu písní bylo tak možné vyslovit otevřeně bez toho, aby se bylo třeba obávat potrestání.

Spirituály představují duchovní lidové písně. Patrně nejznámější skladbou tohoto žánru je ' Go down Moses'. Zpravidla se tyto písně vyznačují silným rytmickým důrazem, neboť v bohoslužbách amerických černochů hrál vedle zpěvu důležitou roli také tanec.

Texty písní pojednávají zejména o osvobození a vztahují se přímo na bibli. 4 V 70. letech 18. století začali američtí černoši organizovat vlastní církevní obce a pořádat vlastní bohoslužby.

Mimořádně důležitým principem jejich zpěvu se stal tzv. princip ,call and response', který se zakládá na technice „dialogu" mezi předzpěvákem, který předzpívá jeden verš, a obcí, která tento verš opakuje.

Tímto způsobem se mohli všichni zúčastněni podílet na společném zpěvu, neboť skupinový zpěv byl předpokladem pro požadovanou intenzivní a extatickou atmosféru bohoslužeb.

V průběhu doby se africký zpěv promíchal s kulturou evropských kolonistů. Gospel, jak jej pojímáme dnes, vznikl přibližně počátkem 20. století v černošských ghettech amerických velkoměst.

Slovo Harlem se pro nás proto stalo téměř synonymem pro tuto písňovou tradici. Vedle gospelu se na stejných místech vyvinuly také blues a jazz, hudební proudy, v nichž leží kořeny moderní hudby až k hiphopu a rapu.

PROGRAM

Zde nabízíme krátký výňatek z repertoáru sboru GLORY GOSPEL SINGERS s traditional gospels, gospely a spirituály, které tvoří pevnou součást bohoslužeb amerických církevních obcí:

  • AMEN
  • RIDE ON KING JESUS
  • JOSHUA FIT THE BATTLE OF JERICHO
  • SOON AH WILL BE DONE
  • SOMETTMES I FEEL LIKE A MOTHERLESS CHILD
  • NO-MORE WEEPING AND WAILING
  • PRECIOUS LORD
  • GO DOWN MOSES
  • DOWN BY THE RIVERSIDE
  • OH WHEN THE SAINTS
  • HOW I GOT OVER
  • I AM TOO CLOSE
  • SWING LOW, SWEET CHARIOT
  • NOWBODY KNOWS THE TROUBLE I SEE
  • STEAL AWAY
  • LORD HELP ME TO HOLD
  • HE'S GOT THE WHOLE WORLD IN HIS HANDS
  • LOVE LIFTED ME
  • AMAZING GRACE
  • O HAPPY DAY