Projekt má kromě bydlení zahrnout školu, školku, zdravotní středisko, obchody či sportoviště. V části spadající pod brněnskou městskou část Žebětín má bydlet až třináct tisíc lidí, na území Ostrovačic dalších více než pět tisíc. V obou územních plánech je plocha okruhu určena pro sport, což běžné bydlení neumožňuje.

Firma na radnicích požádala o změnu plánu na smíšené, které povolí byty a třeba i obchody. „Krok jsme učinili zejména k zajištění stability a jistoty, že bude možné areál do budoucna rozvíjet a využívat jeho potenciál,“ vysvětlil mluvčí Automotodromu Petr Boháč s tím, že se nyní soustředí na provoz dráhy.

Hraniční znak 22/8 u Pleše
Falešné hraniční znaky na Pleši budily rozruch. Zasáhnout muselo ministerstvo

Zástupci firmy analyzují alternativní možnosti využití areálu v dlouhodobém výhledu. Nadále se na něm totiž nepojede prestižní a stěžejní závod, jenž byl součástí světového šampionátu silničních motocyklů.

„Bereme v potaz i celospolečenský trend. Zohledňujeme například zpřísňující se regulace týkající se životního prostředí či vývoj situace v automobilovém průmyslu. Tyto a další faktory by v dlouhodobém horizontu mohly znamenat přílišné omezení motoristického sportu tak, jak jej vnímáme v současnosti,“ uvedl Boháč.

V rozporu s koncepcí 

Podle brněnského radního pro územní plánování Filipa Chvátala je Abrahamův záměr v rozporu s koncepcí nového plánu. V něm vymezují plochy pro bydlení hlavně v brownfieldech, tedy opuštěných a chátrajících místech, nedaleko centra. „Logicky se snažíme rozvíjet vnitřní město tak, aby v něm byla normální dostupnost pro pěší. Nikoliv rozvíjet město kdesi v lese, kde chybí jakákoliv vybavenost či dopravní napojení,“ řekl Chvátal.

Na dvou místech u turistické Pánovy cesty v Polických stěnách se se souhlasem Správy CHKO Broumovska měnila podoba skal. Ty překážely bezeškodnému vyvezení vytěženého kůrovcového dřeva, tak musely ustoupit technice.
Šokující poškození? Skála v CHKO překážela technice, musela být odstraněna

V případě uskutečnění plánu hrozí Žebětínu výrazný nárůst obyvatel. Nyní jich tam žije přes pět tisíc. „Představa, že nahoře na okruhu vznikne patnáctitisícové město, je hodně děsivá. I včetně veškeré dopravy nebo třeba infrastruktury,“ zmínil tamní starosta Vít Beran. Jediným pozitivem podle něho je, že by se v Žebětíně omezil hluk nesoucí se z okruhu.

Také obyvatel Radek Maar připomněl, že rámus je v sezoně téměř každý den. „Jako místní už jej skoro nevnímáme, ale pro nově přistěhovalé je to problém,“ sdělil.

Zastupitelé Ostrovačic se budou změnou územního plánu pro Automotodrom zabývat v říjnu.

Možná budoucnost Masarykova okruhu

- Nová městská čtvrť může pojmout až 18 tisíc lidí.
- Součástí mají být škola, školka, zdravotní středisko, obchody či sportoviště.
- Na území Brna by přibylo až 13 tisíc obyvatel, v části pod Ostrovačicemi přes 5 tisíc.
- Výstavba závisí i na změně obou územních plánů.
- Oba lokalitu vymezují v současnosti pouze pro sport.
- Nové využití areálu hledají i kvůli loňskému konci MotoGP.
- V nejbližších letech se ale plně soustředí na provoz dráhy.