Nedáš-li přednost vlaku, zemřeš. To si na speciální značce přečtou řidiči, když na silnici dorazí k železničním přejezdům Švestkové dráhy u Zaječic a Bedřichova Světce na Mostecku. Varovnou ceduli tam z vlastní iniciativy instalovali lidé od provozovatele „Švestkovky“, AŽD Praha. Firma tím chce prý předcházet zmařeným lidským životům. Magistrát Mostu i policie po firmě však chtějí, aby značku sundala. Operují přitom nejen legislativou, podle které tam nemá co dělat. Orgány také tvrdí, že podobná cedule naopak svádí řidiče k nepozornosti a vystavuje je ohrožení života.

AŽD Praha musí konat do 5. března, jinak se vystavuje riziku až 300tisícové pokuty. Firma to ale odmítá. Věc chce dokonce hnát až k soudu. „Stovky konfliktů s neukázněnými řidiči na přejezdech a ohrožení cestujících, kdy jsme neviděli a neslyšeli naši policii, nás vedly k instalaci dodatkových tabulek,“ připomněl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle důvod, proč firma cedule na přejezdy umístila.

Mostecký magistrát se o cedulích dozvěděl zkraje února právě od policie. „Umístění dodatkové tabule není legislativně schváleno,“ konstatoval následně úřad v dopise zaslaném AŽD Praha s tím, že tabule i text můžou mít zásadní vliv na bezpečnost a plynulost provozu. „Hle, již je policie aktivní a tabulky chránící bezpečnost musíme odstranit. Neodstraníme, bezpečnost je prvořadá. Ať tedy rozhodne nezávislý soud,“ reagoval na dopis generální ředitel.

O svém sporu informovala AŽD Praha na sociálních sítích. A hned se dočkala reakce lidí, většinou pozitivní. „Plně vás v této věci podporuji. Úředník je pouhý byrokrat rozhodující od stolu. Sdělení vaší dodatkové tabulky však jasně popisuje i pro méně chápavé řidiče, co bude následovat, pokud nedají vlaku přednost,“ napsal například Ondřej Petrmichl.

Čtyřicet mrtvých

Názor jako ten následující je mezi uživateli sociální sítě menšinový. „Myslím, že ta tabulka je tam zbytečná. Ten text je docela drsný, každý ví, co se ve většině případů po srážce s vlakem stane. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě, ale myslím, že tahle tabulka bezpečnosti na přejezdu nijak nepřidá,“ konstatoval Petr Nepil.

Zveřejnění sporu s autoritami, které už zaujalo řadu médií, bylo možná spontánní. Možná jde ale i o promyšlenou kampaň. Nejen na posílení značky firmy, ale s upřímným cílem vyvolat diskuzi o zbytečných úmrtích na železničních přejezdech. Že jde o téma, o kterém by se mělo mluvit, potvrzují data. Počet střetnutí na železničních přejezdech v roce 2019 totiž v porovnání s předchozími lety opět narostl a byl nejvyšší od roku 2013. Mimořádných událostí tu inspekce evidovala 181, přičemž 40 lidí kvůli nim zemřelo, skoro stovka se zranila. „Počet usmrcených v porovnání s rokem 2018 vzrostl o 21 procent a počet zraněných o 25 procent,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že velký vliv na celkový počet zraněných při střetnutích na přejezdech mají standardně střetnutí osobních vlaků s nákladními automobily.

V ČR je přes 8000 železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. „Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob,“ připomněl Drápal s tím, že v drtivé většině jsou viníky řidiči, kteří autem vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.

Riskantní chování řidičů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech se světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod. Drážní inspekce proto usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. „Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový,“ konstatoval Drápal.

Drážní inspekce přišla kvůli zbytečným úmrtím na přejezdech s osvětovým filmem Řidič postrach přejezdů. Snímek doprovázejí i drsné záběry z nehod na přejezdech. Ještě ostřejší jsou videa, s kterými loni přišla Správa železnic. Její kampaň poučuje lidi, jak se chovat na nádražích.