Automobilka Lexus se v průzkumech zákaznické spokojenosti obvykle pohybuje na předních příčkách, velmi často na té úplně nejvyšší. A model RX, což je solidně prostorné rodinné SUV, na tom bývá obdobně.

Nyní přichází na trh nová generace a měl jsem možnost vyzkoušet vůz s nejvýkonnější a trošku výjimečnou motorizací.

Konkrétní zkoušený exemplář si můžete podrobně prohlédnout v naší fotogalerii s popisky.

Toyota, do jejíhož portfolia luxusní divize náleží, totiž vsází na hybridy, které jsou tradičně spojovány s bezestupňovými automatickými převodovkami. Verze s označením 500h, kterou jsem měl možnost týden zkoušet, však dostala klasický šestistupňový automat, která jízdní zážitek povyšuje na mnohem vyšší úroveň.

Oficiální video představující tuto novou generaci vozu si můžete prohlédnout zde:

Zdroj: Youtube

Pátá generace tohoto vozu v porovnání se čtvrtou nenarostla. Dokonce výška je o deset milimetrů nižší. Ale o šest centimetrů se natáhl rozvor a při pohledu zezadu je znát o pět centimetrů zvětšený rozchod kol.

Interiér nese prvky, které známe již z nedávno představených modelů NX a RZ. Jedná se tedy o palubní desku orientovanou na řidiče. Také již znám elektronické zámky dveří, které se odjišťují dotykem na poměrně titěrnou kličku.

Auto se hodí prakticky na všechny typy silnic
Pán dlouhých cest: Test Audi A6 Avant Quattro s příjemným dieselovým šestiválcem

Ve stejné výškové úrovni jako digitální přístrojový štít se nachází multimediální displej, který má ve všech verzích  velikost 14palců. Spoustu informací je rovněž možno promítnout díky head-up displeji na čelní sklo.

Opravdu dostatečný je vnitřní prostor. Za dospělými nadprůměrně velkými jedinci budou mít lidé sedící vzadu před koleny i na hlavou ještě solidní prostorovou rezervu.

Překvapivě obratné SUV

Kufr také postačí i pro rodiny, které potřebují pro aktivní trávení svého volného času převážet řadu potřeb. Například se oproti dřívějším provedení plocha prodloužila o pět centimetrů. Praktické je také rozdělení zadního opěradla v poměru 40:20:40, díky čemuž lze uprostřed mezi dvěma zadními pasažéry převážet v létě třeba pádla a v zimě lyže nebo snowboardy.

Plusy:
+ dobré jízdní vlastnosti
+ prostor pro cestující a zavazadla
+ vynikající sedačky

Mínusy:
- vyšší spotřeba
- pouze čtyřválcový motor
- příliš citlivě nastavené bezpečnostní asistenční systémy

Do auta se dobře nastupuje, což je zásluha velkých dveřních otvorů a doširoka se otevírajících dveří.

Zpracování kabiny je skvělé a na logiku ovládání jednotlivých funkcí si snadno zvykne i ten, který dosud řídil auta zcela jiných značek. Teplota klimatizace se nastavuje díky otočným knoflíkům. Jen zapínání nebo ventilování sedaček už musíte udělat dotykem na malé ikonky na středovém displeji.

Skoro až nadbytek je vpředu konektorů USB, líbily se mi velké a tělo dobře podpírající sedačky. Kombinace černého auta a temně rudých sedaček (což byl případ testovaného kusu) vypadá opravdu dobře.

Lexus RX drtivá většina řidičů volí pro jeho pohodový jízdní projev. Testovaná „pětistovková“ verze však umí zaujmout i toho, kdo se rád sveze svižněji. Nejen díky silnému pohonném agregátu, který poskytuje 371 koní. Toto číslo je součtem potenciálu přeplňovaného (i to je u tohoto Lexusu výjimka) a dvou elektromotorů, z nichž jeden je na přední a druhý na zadní nápravě.

M3 Touring je splněním řidičských snů
Nové klenoty BMW: Zkusili jsme M3 Touring, XM i limuzínu řady 7

Snižovat nepříjemné náklony v zatáčkách umí speciální systém odpružení, který pracuje s každým kolem zvlášť, řízení kol zadní nápravy a brzdy se šestipístkovými třmeny umí rozjetý vůz zpomalit opravdu důrazně. Dají se ale také dobře dávkovat sílícím tlakem řidičovy nohy na brzdový pedál.

Zvukový projev samozřejmě není takový, jaký dříve poskytovaly Lexusy RX s motory s více válci. Nepříjemný ale rozhodně není a navíc je dostatečně odtlumený.

Trošku zklamán jsem byl ze spotřeby. Automobilka v oficiálních technických údajích uvádí kombinovanou spotřebu mezi 8,2 až 8,5 litru. Přitom při jen při testovacích jízdách v městském prostředí jsem dokázal jezdit v hodnotách kolem vyššího uváděného čísla. A jízda od semaforu k semaforu relativně nízkými rychlostmi by hybridům měla hodně vyhovovat…Dlouhodobá spotřeba pak byla deset litrů.

Základní technická data:

  • Karosérie: pětimístné pětidveřové SUV
  • Motory/Spotřeba: Hybridní ústrojí 250- 361 koní – 1,1-8,5 litru
  • Převodovky: automatická e-CVT, automatická šestistupňová
  • Vnější rozměry: 4890x 1920x1695 mm
  • Rozvor: 2850 mm
  • Zavazadlový prostor: 612/1612 l
  • Max. rychlost 200-210 km/hod
  • Zrychlení 6,2-7,9 s
  • Ceny: od 1 790 000 Kč