VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyvlastnění je tou nejkrajnější variantou, říká ministr dopravy Dan Ťok

Přerov /ROZHOVOR/ – Přijel na jednání s obyvateli Dlunonic, kteří požadují změnu trasy dálnice. Ještě předtím se ale sešel s přerovskými radními a při odchodu ze zasedací místnosti se zastavil u bronzového modelu města před sídlem strážníků. „A Přerovanům se taková věc líbí, nebo mají pocit, že by mohly být finance využity i jinak?," poznamenal ministr dopravy Dan Ťok.

14.9.2015 10
SDÍLEJ:

Emotivní debaty o trase D1 přes Dluhonice se v pátek účastnil i ministr dopravy Dan Ťok.Foto: DENÍK/Iva Najďonovová

Jak se vám jelo do Přerova? Zdržel jste se na cestě kvůli kolonám?

Jelo se mi dobře. Stál jsem ve dvou kolonách na dálnici, ale nebyla to velká tragédie.

Takže jste si vyzkoušel dopravní napojení Přerova na vlastní kůži…

Já myslím, že si to na vlastní kůži užije každý. Celou dobu jsem se chlubil tím, že jsem si to na dálnicích moc neodestál, a to stále platí. Moc jsem si to neodestál ani dnes.

S čím konkrétním jste do Dluhonic přijel? Zdejší obyvatelé se zatvrdili a nechtějí, aby přes jejich obec vedla dálnice. Jsou vůbec možné nějaké ústupky?

Přicházím za obyvateli Dluhonic s tím, že není naším zájmem s někým bojovat, nebo někoho o něčem násilím přesvědčovat. Chceme si vyslechnout jejich postoj a vysvětlit jim ten náš. Budeme se snažit najít kompromisní řešení. To, že bychom dnes řekli, že se dálnice kompletně vyhne trase, ve které je, to je už téměř nemožné. Stavíme úsek z Lipníku do Přerova a navazující z Říkovic do Přerova už nemůžeme zásadně měnit. Ve své trase je více než dvacet let a všichni mohli vědět, kudy dálnice povede. Chtěl bych se s lidmi bavit spíše o tom, jaká můžeme učinit kompenzační opatření. Některé věci jsme jim už nabídli a některé můžeme nabídnout, abychom umožnili další rozvoj Dluhonic a udělali z obce příjemné místo pro život, protože takovým jsou už někdy od patnáctého století.

ČTĚTE TAKÉ: Dálnice není inferno, řekl ministr dopravy v Dluhonicích

Mluví se kompenzaci v podobě protihlukových stěn, nahrazení stávajícího hřiště novým a cyklostezce z Dluhonic do Přerova. Pokud by lidé přesto dál blokovali výkupy, jak by to stát řešil? Je ve hře i institut vyvlastnění?

Pro nás je institut vyvlastnění opravdu tou nejkrajnější variantou. Jsme přesvědčeni o tom, že obyvatelé Dluhonic už delší dobu vědí, co se chystá. Jestli je to záležitost debaty, za jakou cenu budeme vykupovat, tak se o tom můžeme bavit. Jsme připraveni domy vykoupit a oni si mohou rozvinout podnikání a svůj život na druhé straně Dluhonic. Pokud bude dálnice tam, kde je, tak i jim pomůže k lepšímu napojení a samozřejmě dalšímu rozvoji obce. Podle mě se může obec rozvíjet dále a dálnice spolu se zrekonstruovanou železniční tratí obci spíše pomohou, než uškodí.

Obyvatelé Dluhonic často opakují, že je původní projekt dálnice zastaralý, a že třeba nepočítal s napojením na letiště… Nešlo to vymyslet jinak?

Já tento argument slýchávám poměrně často, ale mně nepřijde úplně férový. Uvedu příklad okruhu Prahy. Tam všichni říkají, že to je zastaralý koncept, padesát let starý. Ono je to ale trochu jinak. Padesát let je to v těch plánech a padesát let všichni vědí, že tudy povede cesta. Jestli někdo prodal pozemek dříve za nízkou cenu a nepodíval se do územních plánů, že tudy povede dálnice, tak to není chyba tohoto státu. My teď nemůžeme snímat hříchy světa za všechny, kdo je udělal. Chtěl bych se dívat dopředu, a pokud bychom si řekli, že úsek Říkovice – Přerov přeprojektujeme, tak si de facto řekneme, že tady nebude dalších patnáct až dvacet let žádná dálnice. To pro nás není alternativa.

Spočítali jste si, kolik peněz by změna trasy stála?

Nechci spekulovat, ale byly by to stovky milionů, možná miliardy. Já vám ale řeknu jinou věc – tady máme dálnici v nějaké trase. Prosadit v České republice komunikaci v jiné trase je samo o sobě problém. Kdybychom hledali novou, tak zase budeme vadit někomu jinému, a budeme naprosto nefér vůči těm, kteří si tam v dobré víře koupili pozemek, nebo něco postavili. A my jim teď řekneme: Protože to tam, kde to původně bylo, nechtějí, uděláme zle někomu jinému. Dnes už v České republice nenajdete volné místo, kde by nikomu nic nevadilo. Vždycky se někdo najde – když tam nebude dům nebo obytné sídlo, tak tam zase budou unikátní živočichové. Myslím si, že bych touto cestou už vůbec nešel.

Co podle vás způsobilo tak velké zdržení stavby úseku dálnice D1 z Říkovic do Přerova? Přerované na ni čekají už dvacet let…

Snažím se spíše pracovat a zahajovat stavby, než analyzovat chyby svých předchůdců. Jedním z velkých problémů je, že na ministerstvu dopravy je to jako na orloji. Ministři se neustále mění. Doufám, že se nám podaří stabilizovat situaci, a že se bude konečně stavět. Posledních pět let si lidé stěžovali, že se nic neděje a nestaví se, a když jsme začali stavět, tak si stěžují zase. My Češi jsme národ, který si na něco vždycky musí zanadávat, i kdyby na chleba nebylo.

Jak pokračuje stavba dálnice D1 v úseku Lipník – Přerov?

Běží podle harmonogramu, když nebude hotová v době, kterou jsme naplánovali, tak o něco dříve.

Počítá se i s výstavbou vnitřního průtahu a takzvaného průpichu?

Se zástupci vedení města se bavíme i o tom, že bychom chtěli pomoci vnitřním problémům Přerova a komunikacím ve městě.

Je mezi chystanými investicemi i rozšíření Mádrova podjezdu?

O tom všem teď debatujeme.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

14.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Billboardy na I46 mezi Olomoucí a Šternberkem
3

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Archeologové našli v Předmostí kostry dětí, staré 3,5 tisíce let

Předmostí u Přerova, které kdysi proslavil nález hromadného hrobu lovců mamutů, vydává další svědectví o nepřetržitém osídlení tohoto místa. Archeologové, kteří nyní bádají na trase dálnice D1, našli v jedné z jam kostry dvou dětí ze starší doby bronzové. Další jáma ukrývala kostru mladého muže a ženy. Skelety, pochované v typické skrčené poloze, jsou staré zhruba tři a půl tisíce let.

Nedal přednost, způsobil nehodu

Bez zranění, ale se škodou 230 tisíc korun, skončila nehoda, která se stala ve čtvrtek dopoledne ve Vlkoši. Řidič vozu Ford, jenž jel po vedlejší silnici ve směru od Troubek, nereagoval na dopravní značení k zastavení na křižovatce.

Nakupovali voňavky za pět prstů

Dva případy krádeží, které se staly v červenci v přerovských drogeriích, řeší v těchto dnech policisté. K prvnímu odcizení zboží došlo 16. července kolem půl šesté večer v Galerii Přerov. Neznámý zloděj ukradl v jedné z prodejen z regálu parfém značky Versace v hodnotě 949 korun.

Ve Zlíně jsem se naučil hrozně moc věcí, říká po skalpu Beranů Jakub Ferenc

ROZHOVOR / Také pro něj to byl speciální zápas. Obrovitý obránce Jakub Ferenc ze všech přerovských hráčů, které extraligový Zlín v přípravě zkoušel, vydržel v jeho kádru nejdéle. Dokonce za Berany odehrál i první přípravné utkání v rámci Zubr Cupu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení