To, co se ještě před pár lety zdálo být nemožné, je dnes realitou.

Důvodem toho, proč zesílil tlak státu na vlastníky parcel, je fakt, že má o využití bochořského letiště zájem strategický investor. Ten může Přerovsku nabídnout až šest tisíc nových pracovních příležitostí.

Pro stavbu úseku dálnice D1mezi Říkovicemi a Přerovem je v současné době vykoupeno pouze padesát procent pozemků. A dohnat to, co se v minulých letech zameškalo, bude těžké.

„Od pondělí 8. června bude posíleno kontaktní místo pro výkupy pozemků ve Smetanově ulici o pracovníka firmy Dopravoprojekt. Ten bude na základě dohody s městem zajišťovat pro Ředitelství silnic a dálnic výkupy pozemků," nastínil Antonín Prachař, který město zastupuje ve věci dopravních staveb.

Cílem je dohodu s vlastníky co nejvíce urychlit.

„O způsobu prodeje budou informováni také majitelé pozemků na veřejné schůzi v Horní Moštěnici. Další jednání se uskuteční také 23. června v místní části Přerova – Dluhonicích," doplnil.

Právě zdejší obyvatelé navrhovali už loni změnu trasy dálnice, protože má protnout sportovní areál v obci. Výhrad k projektu ale bylo více.

„Díky výstupům z nového kontaktního centra a spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic by měli být všichni dotčení vlastníci pozemků obesláni návrhy smluv už do konce června," konstatoval Antonín Prachař.

Přebudování bochořského letiště na strategickou průmyslovou zónu, která dá práci tisícovkám lidí, je nyní pro město, kraj, ale i vládu prioritou.

Zájemců o letiště je více

Přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP) se tento týden v Praze zúčastnil prvního jednání nově ustanovené pracovní skupiny, která se bude pravidelně scházet.

„Investorů pro strategickou průmyslovou zónu je více – tři nebo čtyři, z nichž někteří jsou dokonce orientováni na letecký průmysl," uvedl primátor.

Pro britskou automobilovou společnost, o které se v této souvislosti v poslední době nejvíce spekuluje, ale zřejmě Přerov nebude tím největším favoritem.

„Tlak ze strany vlády na dokončení dálnice D1 je jednoznačný a v tomto směru jim intenzivně pomáháme s přípravou změny územního rozhodnutí. Bez dálnice sem totiž žádný investor nepřijde," poznamenal.

Rozšíření Mádrova podjezdu

Ulehčit dopravní situaci v Přerově mají i další stavby – například rozšíření a prohloubení Mádrova podjezdu podle původního projektu z roku 2004.

Propojení silnice I/55 v ulici Generála Štefánika s komunikací II/434 v Tovačovské by tak mělo zásadní vliv na dopravu v Přerově.

Město ale podle Antonína Prachaře v této otázce očekává větší aktivitu ze strany kraje.

„Úpravu Mádrova podjezdu a navazující komunikace je možné řešit s využitím prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury, pokud o ně kraj požádá. Komunikace by tak mohla být hotová už na konci roku 2016," shrnul.

Po rozšíření Mádrova podjezdu a propojení mezi mimoúrovňovými křižovatkami v Přerově – Předmostí a Bochoří dojde k napojení stávajícího areálu strojíren a budoucí průmyslové zóny na letišti na dálniční síť.

„K dalším prioritám patří i dořešení podchodu pro pěší z prvního nástupiště vlakového nádraží směrem ke stávajícímu areálu strojíren. Není důležité dostat do tohoto prostoru jen auta, ale i zaměstnance – ať už formou cyklistické dopravy nebo chodníků pro pěší," zhodnotil Prachař.

Nejblíže zahájení je nyní podle jeho slov stavba úseku dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem, která by měla vypuknout už v létě.