VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitelé veteránů netrpělivě vyčkávají na zahájení sezony

Přerov - Se zimou už by se nejradši rozloučili majitelé historických vozidel, kteří jsou sdružení do Oldtimer Clubu Helfštýn. Ti už se nemohou totiž dočkat, až se svými nablýskanými veterány vyrazí do terénu.

4.3.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Jitka Pokorná

Někde sice ještě historická vozidla procházejí poslední údržbou, ale jejich majitelé už teď tvoří plány na akce, které společně uspořádají pro veřejnost na Přerovsku. Na nich tradičně vystavují na odiv své historické skvosty.

„Mám pro vás takovou specialitu. Je docela možné, že trasa letošního Helfštýnského okruhu povede přes železniční tunel ve Slavíči. Bylo by to určitě zajímavé zpestření závodu, ale vše je teprve v jednání,“ hovořil na pondělní schůzce ke členům Oldtimer Clubu Helfštýn, který sdružuje necelou padesátku majitelů veteránů z přerovského regionu, jeho předseda Jiří Zemánek.

Majitelé historických vozidel se takto scházejí každé první pondělí v měsíci v Přerově. Jejich poslední schůzka se vedla hlavně kolem akcí, které bude klub v letošním roce pořádat. Sezona se totiž kvapem blíží a majitelé veteránů ji odstartují koncem dubna tradičním závodem v jízdě zručnosti nazvaném Velká cena Přerova.

Ke stěžejní akci letošního roku však bude patřit už zmiňovaný Helfštýnský okruh. Na této prestižní mezinárodní akci, která se koná na Přerovsku jednou za dva roky v květnu, nesmí žádný majitel veteránu chybět.

„Akce je určena pro auta i motocykly vyrobené do roku 1945. Povolený maximální počet historických vozidel je stanoven na 120. Více zájemců uspokojit nemůžeme, a to z organizačních důvodů. Prostory hradu, který je cílem závodníků, nám neumožňují přizvat více účastníků,“ vysvětlil Jiří Zemánek.

Zajímavostí je, že mezi členy Oldtimer Clubu Helfštýn nepatří jen muži, ale najde se v něm i pár žen. Jak se některé z nich k motorismu dostaly?

„Ve veteránech jsme našli s manželem společného koníčka. Manželovy rodiče totiž měli autodílnu a moji zase autolakovnu, takže jsme v tom oba vyrůstali. Na srazy veteránů jezdím s manželem už spoustu let a vždycky jsem mu v této zálibě fandila,“ svěřila se dvaasedmdesátiletá Zdenka Jurečková z Přerova, která se pondělní schůzky Oldtimer clubu Helfštýn také zúčastnila.

„Mám doma před domem bílého faitka šesti stovku. První, co ráno udělám, když vstanu, tak je, že zamířím k oknu a dívám se, zda tam stojí. Mám o něj strach, ale je to tím, že k historickým vozidlům mám obrovskou lásku. Je to legrační, ale vozidla, která jsem si kdysi kupoval jako nová, se dnes řadí k vzácným veteránům,“ podotkl její manžel sedmasedmdesátiletý Milan Jurečka, který je nejstarším členem Oldtimer Clubu Helfštýn.

Majitelé veteránů mají svou první letošní jízdu teprve před sebou a netají se tím, že se na ni těší. „Letos jsem ještě nikde nebyl, ale hned, jak to počasí dovolí, určitě někam vyrazím. První jízda je vždycky taková prověřovací. Sleduje se, jak jde motor a jak vůbec auto přezimovalo,“ vysvětlil dvaašedesátiletý Bohumil Honzík z Hranic, který si jako prvního veterána pořídil vůz Aero 662 z roku 1931. „A to mám taky dodnes. Sice jsem si sbírku od té doby trochu rozšířil, ale svého prvního veterána si střežím,“ doplnil.

Svůj sen si loni splnil Jiří Kratochvíl z Přerova, který si zakoupil francouzské vozidlo Panhard Levassor Featon z roku 1912. Má tak bezkonkurenčně nejstarší auto v širokém okolí.

„Chystám se s ním letos poprvé na Helfštýnský okruh. Je v tak bezvadném stavu, že ho nemusím nijak speciálně na sezonu připravovat,“ svěřil se vášnivý sběratel historických vozidel Jiří Kratochvíl, který má ve své sbírce několik auto i moto veteránů.

„Teď budu mít těžké rozhodování, se kterým vyrazit na akci. Asi si udělám rozvrh tak, aby nepřišlo ani jediné vozidlo zkrátka,“ řekl s úsměvem Kratochvíl.

Autor: Dagmar Rozkošná

4.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Načesat si ručně chmel pro speciální várku piva Zubr Grand z prvního chmele mohli v sobotu odpoledne zájemci z Přerova a okolí.
5

OBRAZEM: Česání chmele v Přerově

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu.
AKTUALIZOVÁNO
7

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Do pasáže zatéká, lidé mají obavu o bezpečnost

/FOTOGALERIE/ Velká pasáž byla ve třicátých letech minulého století chloubou Přerova, a kdo v ní měl obchod, mohl mluvit o štěstí. Někdejší výkladní skříň města dnes ale odpuzuje svým vzhledem.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Archeologové našli v Předmostí kostry dětí, staré 3,5 tisíce let

Předmostí u Přerova, které kdysi proslavil nález hromadného hrobu lovců mamutů, vydává další svědectví o nepřetržitém osídlení tohoto místa. Archeologové, kteří nyní bádají na trase dálnice D1, našli v jedné z jam kostry dvou dětí ze starší doby bronzové. Další jáma ukrývala kostru mladého muže a ženy. Skelety, pochované v typické skrčené poloze, jsou staré zhruba tři a půl tisíce let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení