Od rána až do půlnoci nevyjede ze svých stanovišť celkem 77 spojů, včetně těch na nejvytíženějších linkách.

Důvodem je platební neschopnost dopravce, který přišel o některé autobusy.

Město jedná s novým dopravcem

Vedení města už občany informovalo o omezení autobusových spojů prostřednictvím mluvících sirén.

Radní řeší krizovou situaci už od konce minulého týdne.

Společnost Dopravní a logistická se totiž dostala do finančních potíží a kvůli platební neschopnosti přišla o osm pronajatých autobusů.

Od konce minulého týdne už nebyla schopna zajistit autobusovou dopravu v plném rozsahu.

„Byla svolána mimořádná rada města a na ní jsme rozhodli o ukončení smluvního vztahu se stávajícím dopravcem. Dohodu podepsal zmocněnec společnosti Karel Horák," uvedla mluvčí magistrátu Lenka Chalupová.

Od úterý bude podle ní autobusové linky obsluhovat nový dopravce – společnost Arriva.

V pondělí 8. února je omezení na těchto linkách:101/4,7,12,15­,20,27,23,28,29,42,43,46­,47,50,53,54,57,58,62,64­,65,67,70,72,73
102/17,50,53,­58,61,66,69
104/3,4,7,8,1­1,12,15,16,25,26,33,34,3­7,38,41,42,45,46
105/7,15,25,4­1,57,73,83,91,101,109,11­9,121,127,129,133,137
106/5,6,7,8,9­,10,11,12
115/5,7,9

"Berou si nás jako rukojmí"

Je vina na straně společnosti Dopravní a logistická nebo vedení města? Mohli kompetentní lidé občany o problémech informovat dříve?

Cestující, kteří mrzli na zastávce autobusu více než půl hodiny, příliš nezajímalo, na čí straně je pravda.

Nadávali a měli k tomu důvod. Výpadek spojů se totiž dotkl nejfrekventova­nějších linek 101, 102, 104, 105, 107 a 115.

„Už v 8 52 hodin ráno nejel autobus z Bayerky. Přijel se zpožděním až ten další a byl úplně natřískaný lidmi. Na zastávce jsem čekala tak půl hodiny. Kdyby nám aspoň řekli, který autobus nepojede, tak bychom se podle toho zařídili, ale takto?," pozastavovala se jedna z cestujících Marie Mošová z Přerova.

„Berou si nás jako rukojmí, a to je na tom nejhorší. Nám důchodcům to nevadí, nikam nespěcháme, ale co děti, které musejí do školy, nebo zaměstnanci, kteří se potřebují dostat do práce? Tohle opravdu nezvládli," doplnila jiná seniorka.

77 autobusových spojů v pondělí 8. února v Přerově nevyjelo

S řidiči MHD nikdo nekomunikoval

Chaos nevládl jen na zastávkách autobusů, ale o moc více relevantních dat neměli ani samotní řidiči městské hromadné dopravy.

„Teď jsem jel dvakrát čtyřkou, ale když jsem lidi na zastávce nabíral, tak si stěžovali, že dlouho nic nejelo. Nabyl jsem tedy dojmu, že jsem asi jel sám. Druhý spoj nedorazil vůbec," postěžoval si řidič autobusu Milan Sležek.

„Nejhorší to bylo na Kopaninách, kde stálo asi třicet lidí, a pak také na Palackého u polotovarů. Tak jsem to všechno naložil. Vadí mi, že s námi vedení nekomunikuje a nejsou schopni nám ani říct, co bude dál. Mám jet ve dvanáct další čtyřku, ale nevím, s čím vlastně pojedu," dodal.

Lidi jsou naštvaní, ale co naděláme?

77 autobusových spojů v pondělí 8. února v Přerově nevyjeloŘidiči podle něj nemohou dát cestujícím ani odpověď na otázku, zda je příště dopraví včas.

„Podobná situace tady už jednou byla v loňském roce. Tehdy se ale vlk nažral a koza zůstala celá. Lidi jsou naštvaní, ale co naděláme? My za to přece nemůžeme," poznamenal další z šoférů Josef Bartůněk.

Bývalý jednatel společnosti Dopravní a logistická Tomáš Brada pouze potvrdil, že byl z funkce odvolán a není kompetentní se k věci vyjadřovat.

Vedení přerovské radnice podle něj ale jedná s jiným zástupcem společnosti, který je zmocněn za firmu vydávat prohlášení.

Problémy se vlečou dlouho

Problémy města se společností Dopravní a logistická se vlečou už delší dobu.

Důvodem je rozdílný výklad smlouvy, již uzavřela radnice s dopravcem na jaře roku 2014.

Podle Dopravní a logistické má Přerov dopravci doplatit více než 2 miliony korun. Radní se ale domnívají, že jim provozovatel MHD naopak dluží.

Spor skončil u soudu, a ten dal za pravdu radnici.

„Provozovatel MHD si nárokoval doplacení kompenzace za plnění závazku veřejné služby, a to ve výši 2 miliony 100 tisíc korun. Soud mu ale nevyhověl," vysvětlila právnička magistrátu Jana Hrubá.

Zástupci Dopravní a logistické mají na věc jiný názor.

„V průběhu trvání smlouvy došlo k její rozdílné interpretaci, a to v části, týkající se výše ceny dopravního výkonu za určité období. Ta zásadně ovlivňuje výši kompenzace, kterou město za příslušná období vyplácí naší společnosti," uvedli ve svém stanovisku minulý týden.

„Neshoda v otázce výkladu smlouvy nijak neovlivňuje celkovou výši kompenzace, která má být naší společnosti vyplacena za dohodnuté období, ale pouze časový harmonogram uvolňování financí v jednotlivých letech. Tento rozpor je i předmětem soudního řízení, které stále probíhá," dodali.

Primátor: Jedna ze zakázek, která smrdí

Vítězem tendru na nového provozovatele MHD v Přerově se stala v březnu roku 2014 společnost Dopravní a logistická, která se zavázala, že bude po dobu desíti let zajišťovat autobusové spoje za cenu 136,8 milionů ko­run.

Na druhém místě tehdy skončila společnost ČSAD Havířov, jež nabídla částku 190 milionů.

Smlouvu uzavíralo ještě bývalé vedení města a podle dnešních radních byla vítězná cena přemrštěně nízká.

„Ten rozdíl 60 milionů musí být někde vidět. Je to jedna ze zakázek, která smrdí," konstatoval přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).