Aby hranická radnice získala peníze na opravu tunelu, chystá se požádat o grant společně s polským městem Bielsko – Białá. To má totiž má zájem o rekonstrukci tamější historické nádražní budovy a dalších objektů.

„Pokud podáme žádost o příspěvek společně jako projet příhraniční spolupráce, máme větší šanci uspět,“ sdělila místostarostka Hranic Radka Ondriášová.

„Projekt by měl přijít zhruba na dvacet milionů korun za stavební práce a přibližně tři miliony korun na ostatní výdaje,“ uvedla Ondriášová. Spolupráce s polským partnerem se však nebude omezovat pouze na rekonstrukci objektů, ale zároveň na rozvoj cestovního ruchu. Kromě vlastních oprav oba partneři chystají různé akce i propagační materiály.

Oprava slavíčského viaduktu a železničních objektů v Polsku by tak mohly odstartovat projekt s název Putování po císařské dráze. Ten by mohl nalákat turisty jak ke slavíčskému tunelu, tak i například k jezernickým nebo hranickým viaduktům.

„Obecně se dá říci, že je o technické památky stále větší zájem a jsou také více popularizovány,“ řekl mluvčí města Petr Bakovský.

Stejně jako hranické viadukty je železniční tunel ve Slavíči součástí Ferdinandovy dráhy vedoucí z Vídně do Krakova.

Tato ojedinělá technická památka pocházející z let 1845 až 1846 má na celé Ferdinandově dráze unikátní charakter.

Jedná se o jediný tunel na celé trati. Provoz dvě stě padesát metrů dlouhého a šest metrů vysokého objektu byl ukončen v roce 1895. Oba vjezdy do tunelu zdobí portály, které byly rekonstruovány již v roce 2006.