Zhotovitel stavby, kterým je společnost Skanska, nabídl v soutěži nejnižší cenu – 2,7 miliardy korun bez DPH a i délka záruční doby je v maximální výši, tedy 120 měsíců.

Předpokládaná hodnota zakázky přitom byla 4,97 miliardy ko­run.

„Ředitelství silnic a dálnic neobdrželo v zákonem předepsané lhůtě žádnou námitku proti výsledkům výběrového řízení na výstavbu předposledního chybějícího úseku dálnice D1," shrnul generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Přípravné práce se podle něj rozběhnou počátkem července a faktické zahájení prací bude vzápětí následovat. Pro město Lipník je zahájení stavby zprávou, na kterou čekalo dlouhé roky.

„Znamená to pro nás kvalitnější napojení na dálnici u místní části Trnávka. Předpokládáme, že pokud začne stavba v červenci, rozběhne se naplno někdy v srpnu. Uvedena do provozu má být na podzim roku 2018," upřesnil starosta Lipníku nad Bečvou Miloslav Přikryl.

Podle něj bude mít společnost Skanska v Lipníku sídlo stavby.

„Vlastní budování tohoto úseku se obyvatel našeho města příliš nedotkne. S čím je ale potřeba počítat, je zvýšená přeprava kameniva z kamenolomu Podhůra. Větší dopravní zátěž pocítí například obce Dolní Újezd, Veselíčko nebo Buk," zmínil.

O dopadu na okolní obce se chtějí bavit jejich starostové na společném setkání.

„Obáváme se toho, ale zatím k tomu nemáme finální postoj. Inicioval jsem setkání zúčastněných stran, které by se mělo uskutečnit na přelomu června a července ve Veselíčku," informoval starosta této obce Tomáš Šulák.

Na setkání starostů a zastupitelů okolních obcí, zástupců ŘSD, kraje či ministerstva dopravy by měly zaznít všechny nezbytné detaily.

„Musíme si některé věci vyjasnit, dokumentace se dělala před deseti lety. Jsme moc rádi, že nás tímto způsobem pozvali ke společnému jednání," podotkl.

Na novém úseku dálnice bude 24 mostů

A jaké jsou parametry připravovaného úseku D1? Samotná délka úseku mezi Lipníkem a Přerovem je 14 312 metrů.

„Zbuduje se zde čtyřiadvacet mostů, z toho deset na hlavní trase, šest povede přes hlavní trasu a osm se musí vybudovat na ostatních komunikacích," upřesnil starosta Lipníku.

Součástí jsou i čtyři mimoúrovňové křižovatky, osm protihlukových stěn a jedna velká oboustranná odpočívka na trase.

Dálnice bude po celé své délce oplocená.

Na stavbě bude 1 milion 900 tisíc kubíků výkopů a 2 miliony 600 tisíc kubíků násypů.

Trvalý zábor do zemědělského půdního fondu je 107 hektarů.

„Jedná se o velmi důležitou stavbu, která nás přibližuje k úplnému dokončení nejvýznamnější dopravní tepny v České republice. Vyvedením dopravy ze zastavěného území dojde také k zásadnímu zlepšení životního prostředí především ve městech Kroměříž a Hulín a následně i v Přerově," zhodnotil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Z dopravně-provozního hlediska bude podle zástupců firmy Skanska nejnáročnější napojení na stávající D1 u Lipníku.

„Doprava mezi Olomoucí a Ostravou je hodně frekventovaná a jakékoliv omezení bude mít za následek tvořící se kolony a tedy i nervozitu řidičů," zmínil projektový manažer stavby Viktor Kaštyl.

Zbrzdí poslední úsek průmyslová zóna?

Pro navazující úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem je vykoupených pouze 50 procent pozemků.

Vláda má ale zájem jej co nejvíce urychlit kvůli chystané průmyslové zóně na bochořském letišti.

Jenže právě tento záměr může paradoxně stavbu zbrzdit, obává se přerovská senátorka Jitka Seitlová, která počátkem tohoto týdne pozvala do Přerova zástupce ŘSD, ministerstva dopravy, kraje a města.

„Zádrhel přípravy a realizace by mohly znamenat některé požadavky napojení nového záměru strategické průmyslové zóny na místě bývalého letiště v Bochoři," řekla s tím, že se objevuje riziko požadavků na nová řešení připojení zóny.

„Nelze tedy vyloučit celé kolečko nové projekční přípravy a postupů schvalování," zmínila senátorka s tím, že v tuto chvíli není ani jasné, jak bude případná zóna využívána.

Město Přerov zřídilo už před časem v budově magistrátu ve Smetanově ulici kontaktní místo pro výkupy pozemků tak, aby se co příprava úseku Říkovice – Přerov co nejvíce urychlila.