„S projektem adopce na dálku přišla Vyšší odborná škola Caritas v Olomouci. Ta hledá dárce a sponzory pro děti z chudého indického kmene Kathkaris,“ vysvětlila učitelka ze ZŠ Pod Skalkou Michaela Jančová, která pro adopci nadchla i školáky z druhého stupně. Ti se po zhlédnutí přednášky o životě kmene sami rozhodli pomoci.

„Mohli jsme si vybrat z pětatřiceti indických dětí a je zvláštní, že se naši školáci shodli na výběru dvou z nich. Nakonec jsme se rozhodovali mezi chlapcem jménem Vishal Katari a dívenkou Deepthi Sabale. Vyhrála holčička, která navštěvuje školu Bethánských sester v Kalkhe,“ řekla učitelka. Pro její adopci potřebuje škola vybrat částku 4 900 korun.

Už první dny uspořádání sbírky ukázaly, že děti berou celou věc vážně. „Jedna z našich starších žákyň přispěla dokonce částkou 700 korun. Něco takového jsme vůbec nečekali,“ podotkla učitelka.

Kmen Katharis, z něhož pochází i malá Deepthi Sabale, žije v indickém státě Maháráštra. Indická společnost je prý specifická svou hierarchizací obyvatel do kast. Desítky kmenových komunit jsou ale ze systému vyloučeny, a to z nich činí zranitelné skupiny. Přestože patří k původním obyvatelům Indie, potýkají se s řadou sociálních problémů a jsou diskriminováni většinovou společností.

Negramotnost a podvýživa

Problémem kmene je hlavně vysoká negramotnost a špatný přístup ke zdravotní péči. Lidé zde trpí lehkou podvýživou a jsou často chudokrevní.

„Rozhodla jsem se na adopci přispět, protože tyto děti se mají ve srovnání s námi hodně špatně. Hodně mi pomohlo, když jsem spatřila dokument o jejich životě,“ svěřila se třeba Andrea Červinková z deváté třídy. Dobrý pocit, že přispěje na nákup školních pomůcek, ale třeba i na cestu autobusem nebo oblečení, má i její stejně starý spolužák Michal Němec.

„Daroval jsem peníze na adopci hlavně proto, aby mohla dívenka studovat. To je, myslím si, vůbec nejdůležitější. Určitě bych byl rád, kdyby měla škola zpětnou vazbu a holčička nám třeba nakreslila obrázek nebo, až bude starší, něco napsala,“ podotkl.