Jaké jsou hlavní argumenty pro to, aby se dopravní režim v této části města změnil?

Jednosměrná Palackého ulice, která v Přerově patří k páteřním komunikacím, je podle radních při své šířce 4,5 metru nevyhovující pro rychlý průjezd sanitek nebo hasičských vozidel.

„Přehlcený severojižní tah je naváděn na silnice nižších tříd a místní komunikace. Využívají se i ty v centru, které jsou devastovány a dynamickým zatížením trpí i kulturní památky," cituje z prohlášení náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO), který má na starosti dopravu.

Aby mohlo město nárůstu dopravy čelit, muselo v roce 1997 zprůjezdnit střed města a na své náklady přebudovalo všechny strategické křižovatky buď na okružní, nebo světelné s dynamickým systémem řízení – nejdříve pomocí indukčních smyček, které jsou již nahrazovány videodetekcí.

A jsou to křižovatky i se silnicemi první třídy.

„Jedním z problémů Přerova je, že neexistuje fyzicky a ani pasportně vedení silnice I/55 přes město v jednom směru a ve druhém je doprava omezena. Součástí tohoto tahu je ulice Palackého, která je dokonce ve sto šedesáti metrovém úseku zúžena na 4,5 metru. Díky tomu je druhý směr naváděn na komunikace v centru," přiblížil situaci Pavel Košutek.

Radní proto chtějí, aby byla silnice v tomto úseku rozšířena o dva metry. Jedině takto rozšířenou ji mohou v obou směrech naplno využívat hasiči, policie nebo záchranka, kteří se potřebují dostat na místo zásahu i z Komenského u­lice.

Nejprve sanitky, pak i ostatní auta

Město ale chce, aby mohla rozšířenou komunikaci využívat i vozidla městské a příměstské autobusové dopravy. „Toto úsilí by mělo završit zobousměrnění silnice i pro všechna vozidla do tří a půl tun," uvádí se v prohlášení.

Jedním z hlavních argumentů pro zobousměrnění Palackého je, že v případě zahájení strategických dopravních staveb, jakými jsou vnitřní průtah městem nebo úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, provoz ještě více zhoustne. Už teď je přitom situace neúnosná.

Záměr ale může stejně jako před lety narazit na neochotu obyvatel panelových domů v Palackého ulici, kteří se obávali nadměrného hluku a smogu. Sepsali kvůli tomu dokonce i petici.

I dnes se ozývají hlasy lidí, kteří se zobousměrněním nesouhlasí.

„Oficiálně jsme ale žádnou petici neobdrželi," potvrdil Zdeněk Daněk z přerovského magistrátu, který má na starosti stížnosti a petice. 

Přerov se ještě více ucpe

Emotivně se k problému vyjadřují i naši čtenáři v diskusi na webových stránkách.

„Pacient má nemocné srdce, ale uřežeme mu obě nohy… Jediné, co to vyřeší, je, že se město ucpe jak směrem od mostu Míru (jako doposud), ale i směrem ke kruháči. Toto dopravní situaci nespasí," vyjádřil svůj názor jeden z diskutujících.

„Zobousměrnění Palackého ulice je neštěstím pro Velkou Dlážku a další přecpané ulice. Kdo zkusil projet trasu od železničního podjezdu směr Velká Dlážka – Palackého ulice od 14 do 16.30 hodin, pochopí, jak je Přerov přecpaný," namítá pro změnu Petr.

„Co vlastně ucpává dopravu? To je otázka, kterou by si měli radní položit. Právě semafory na Palackého a Velkých Novosadech. Stačí je zrušit a místo těchto dvou křižovatek udělat malý kruháč. A rázem se rozšiřovat nic nemusí, nikde doprava stát nebude, a auta budou plynule jezdit přes město," myslí si zase Libor.

Cena: 4 miliony

Město zapůjčilo zpracovanou projektovou dokumentaci Ředitelství silnic a dálnic a na tuto investiční akci už je i platné stavební povolení.

Náklady na rozšíření Palackého ulice jsou zhruba 4 miliony korun a zahájení stavby se předpokládá v příštím roce.

Ředitelství silnic a dálnic v první fázi uvažuje pouze o rozšíření frekventované silnice.

Ke zobousměrnění může dojít jedině za předpokladu, že budou dodrženy všechny předpisy, včetně těch hlukových.

„Po rozšíření ulice by zůstal zachován režim jednosměrného provozu. Obousměrný provoz bychom otestovali na zkušební dobu, během které zjistíme, jaká je hluková zátěž," řekl už dříve Martin Smolka, ředitel krajské správy ŘSD.