VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přerovské křižovatky sledují výzkumníci, zjišťují kritická místa

Přerov – Hlídky ve žlutých reflexních vestách na těch nejfrekventova­nějších křižovatkách v Přerově, kterými denně proudí tisíce aut. V Palackého, u velkého Tesca nebo na výpadovce směrem na Zlín.

19.10.2016 1
SDÍLEJ:

Studenty v reflexních vestách, kteří zjišťovali hustotu provozu, ale také chování řidičů a chodců, mohli potkávat ve středu na třinácti stanovištích Přerované.Foto: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová

Studenti Bezpečnostně právní akademie v Ostravě zjišťovali, jak hustý je provoz v Přerově, ale třeba i to, kolik lidí projde přes vytížené přechody pro chodce.

Výsledky analýzy město využije pro svůj plán udržitelné mobility.

Přerov je svou katastrofální dopravní situací pověstný – kvůli chybějícímu obchvatu proudí tranzitní doprava centrem města a nejen řidiči v kolonách, ale i chodci a cyklisté trpí.

Usnadnit život jim mohou třeba i drobné úpravy křižovatek nebo nové přechody pro chodce. Město ale potřebuje zjistit, kde je situace nejhorší.

„Do analýzy, kterou provádíme pro město, se ve středu zapojila více než stovka studentů. Většina z nich je z Bezpečnostně právní akademie v Ostravě, asi desítka z Vysoké školy logistiky v Přerově. Na třinácti vybraných křižovatkách sčítají zvlášť chodce, cyklisty, nákladní a osobní auta, ale i autobusy," přiblížil Radek Fujak, projektový manažer Centra pro vědu a výzkum Accendo, které data zjišťuje.

Třináct křižovatek

Hlídky prováděly měření na třinácti křižovatkách – například na Šířavě, v Palackého, Komenského, Tovární či Polní ulici.

Zaměřily se ale i na dopravně vytíženou Husovu a Kojetínskou ulici, Velké Novosady a stranou nezůstalo ani Předmostí.

„Sčítá se od sedmi do desíti dopoledne, a pak od dvou do šesti večer. Rozlišujeme, kolik druhů dopravy projede místem v patnáctiminu­tových intervalech. Například na této křižovatce v Komenského jednoznačně převažuje osobní doprava a vjezd do centra byl od sedmé hodiny ráno velmi výrazný," popsal situaci.

Jeden ze studentů se zaměřil i na to, zda Přerované na cestě z Komenského do Kratochvílovy ulice využívají stávající přechod nebo přebíhají přes silnici.

„Pokud by se potvrdilo, že si krátí cestu, tak by byl součástí analýzy i návrh na nový přechod. Zatím jsme ale nic takového nezjistili, přebíhají jen jednotlivci, těch ukázněných chodců je více," zhodnotil.

Například student čtvrtého ročníku ostravské akademie Jiří Kulhánek zjišťoval situaci na přechodu u spořitelny.

„Jen mezi půl devátou a tři čtvrtě na devět ráno přes něj prošlo na jednašedesát chodců, což je na tak krátkou dobu dost. Nejslabší provoz byl mezi sedmou a čtvrt na osm," doplnil.

Na protější straně ulice – u autobusové zastávky v Palackého zase monitoroval provoz Jan Drozd ze stejné školy.

„Zapisujeme nákladní a osobní auta, ale také autobusy. Touto částí města projíždí jednoznačně nejvíce těch osobních," řekl.

Nejhorší? Výjezd na Olomouc

Přerované považují za nejproblematičtější výjezd na Olomouc, ale i lokalitu u nádraží.

„Nejhorší je podle mě situace na křižovatce u Kauflandu směrem na Olomouc. Protože chybí dálnice, tak tam všechno stojí," shrnula Blanka Čechová, která se do výzkumu také zapojila.

„Největší katastrofa? Jednoznačně vede podjezd v Předmostí. Co nastane, až se začne dělat mimoúrovňové křížení, to si vůbec nedokážu představit," poznamenal Jiří P z Přerova.

Město využije výsledky analýzy pro svůj plán udržitelné mobility.

„V polovině příštího roku zpracujeme strategii s konkrétními návrhy na řešení – například úpravu křižovatek nebo přechodů pro chodce. Bude v ní zahrnuto, na co by se mělo město zaměřit a co je důležité," vysvětlil Radek Fujak ze společnosti Accendo.

Podle mluvčí magistrátu Lenky Chalupové bude součástí výzkumu také sonda do jednotlivých přerovských domácností.

„Provádí se i dotazníkové šetření v domácnostech, které se zaměřuje na běžné chování obyvatel – tedy jakými dopravními prostředky se lidé přemisťují, či jak daleko to mají na zastávku. Bude osloveno nejméně čtyři tisíce obyvatel Přerova a jeho místních částí," řekla mluvčí.

Cílem plánu udržitelné mobily města je najít způsob, jak zlepšit kvalitu života veřejného prostoru i možnosti přepravování obyvatel.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

19.10.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Archeologické nálezy v Předmostí
1 34

Archeologové našli v Předmostí kostry dětí, staré 3,5 tisíce let

Nedal přednost, způsobil nehodu

Bez zranění, ale se škodou 230 tisíc korun, skončila nehoda, která se stala ve čtvrtek dopoledne ve Vlkoši. Řidič vozu Ford, jenž jel po vedlejší silnici ve směru od Troubek, nereagoval na dopravní značení k zastavení na křižovatce.

Nakupovali voňavky za pět prstů

Dva případy krádeží, které se staly v červenci v přerovských drogeriích, řeší v těchto dnech policisté. K prvnímu odcizení zboží došlo 16. července kolem půl šesté večer v Galerii Přerov. Neznámý zloděj ukradl v jedné z prodejen z regálu parfém značky Versace v hodnotě 949 korun.

Ve Zlíně jsem se naučil hrozně moc věcí, říká po skalpu Beranů Jakub Ferenc

ROZHOVOR / Také pro něj to byl speciální zápas. Obrovitý obránce Jakub Ferenc ze všech přerovských hráčů, které extraligový Zlín v přípravě zkoušel, vydržel v jeho kádru nejdéle. Dokonce za Berany odehrál i první přípravné utkání v rámci Zubr Cupu. 

Kolo může zůstat v cyklověži měsíc. Jinak skončí ve skladu

Kola, která stojí v cyklověži u přerovského vlakového nádraží déle jak měsíc, čeká od září stěhování do magistrátních skladů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení