„Dopravní a logistická má pět autobusů v nájmu od společnosti Arriva, a protože jí dlouhodobě neplatí nájemné, rozhodla se tato firma autobusy fyzicky odebrat. Zhruba dvacet procent vozidel tedy teď v provozu chybí," informoval náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

Problémy pocítili ve čtvrtek i cestující městské hromadné dopravy v Přerově. Některé autobusy totiž nejezdily.

„Úředníci odpoledne kontrolovali průjezd linek po náměstí T. G. Masaryka. Zjistili, že místo 47 spojů, které tudy měly projet, jich bylo pouze 40," upřesnila mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Komplikace se dotkly linky číslo 105, která patří ve městě k nejvytíženějším, a Přerované ji znají jako „éčko". Omezen byl ale i spoj číslo 102, jedoucí do Vinar.

„U linky 105, která jezdí ke hřbitovu, nevyjely čtyři autobusy, u 102 tři," doplnila.

Krize odvolala úřednici z dovolené

Na radnici se kvůli tomu sešel krizový tým. Odvolána z dovolené musela být i pracovnice magistrátu, která má na starosti dopravu.

Společnost Dopravní a logistická, která v Přerově provozuje MHD, navrhla městu dopisem osobní jednání.

„Navázali jsme kontakt s Dopravní a logistickou a dnes budeme v analýze situace pokračovat. Budeme muset vstoupit do režimu mimořádného provozu," nastínil přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

Pokud se město s dopravcem nedohodne, je ve hře i varianta vypovězení smlouvy.

„Museli bychom zakázku zadat na dva roky jinému provozovateli a připravit v souladu s evropským právem výběrové řízení na nového dopravce," řekl primátor.

Nešťastné nastavení pravidel soutěže

Podle jeho slov teď radnice pouze napravuje veřejnou soutěž, již zorganizovalo bývalé vedení města.

„Nastavení pravidel veřejné soutěže minulým vedením bylo tak nešťastné, že to spělo k logickému konci," poznamenal.

Vítězem tendru na nového provozovatele MHD v Přerově se stala na jaře roku 2014 Dopravní a logistická, a to za cenu 136,8 milionů korun. N

a druhém místě skončila společnost ČSAD Havířov, která nabídla částku 190 milionů.

„Ten rozdíl 60 milionů tedy musí být někde vidět. Je to jedna ze zakázek, která smrdí," zmínil se primátor.

Finanční spor

Město se později ocitlo s dopravcem ve sporu kvůli financím – a to kvůli rozdílné interpretaci uzavřené smlouvy. Podle Dopravní a logistické má Přerov dopravci doplatit více než 2 miliony korun. Radní se ale domnívají, že jim provozovatel MHD naopak dluží.

Spor skončil u soudu, a ten dal za pravdu radnici.

„Provozovatel MHD si nárokoval doplacení kompenzace za plnění závazku veřejné služby, a to ve výši 2 miliony 100 tisíc korun. Soud mu ale nevyhověl," shrnula již dříve právnička magistrátu Jana Hrubá.

Noví provozovatelé za dveřmi

Radnice nechce prodlužovat agonii, na kterou by nejvíce doplatili právě cestující.

„Jednali jsme se dvěma provozovateli, kteří by mohli do budoucna služby zajistit. Máme od nich zprávy, že jsou schopni převzít závazek, a jsou dostatečně technicky i personálně vybaveni. Nehrozí tedy, že by v Přerově dlouhodobě nejezdila městská hromadná doprava," zmínil Pavel Košutek.

Vysvětelení společnosti

Zástupci společnosti Dopravní a logistická ve svém stanovisku uvedli, že se situaci snaží řešit.

„V průběhu trvání smlouvy došlo k její rozdílné interpretaci, a to v části, týkající se výše ceny dopravního výkonu za určité období. Ta zásadně ovlivňuje výši kompenzace, kterou město za příslušná období vyplácí naší společnosti," tvrdí.

„Neshoda v otázce výkladu smlouvy ale nijak neovlivňuje celkovou výši kompenzace, která má být naší společnosti vyplacena za dohodnuté období, ale pouze časový harmonogram uvolňování financí v jednotlivých letech. Tento rozpor je i předmětem soudního řízení, které stále probíhá," dodali zástupci firmy.

Současná situace prý sice pro společnost není jednoduchá, ale dopravní obslužnost prý zajišťuje v takovém rozsahu, že občan jakoukoliv změnu téměř nepozná.

„Intenzivně o věci jednáme s městem a občany budeme o dalším vývoji informovat," uzavřeli.