VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO: Přerov nás odepsal, zlobí se lidé z Dluhonic

„Přerov nás odepsal," nebo také: „Bylo to zbytečné, stejně si udělají, co chtějí." S takovými komentáři odcházeli obyvatelé Dluhonic z veřejné debaty o strategických dopravních stavbách, které se dotknou této místní části.

9.3.2017 6
SDÍLEJ:

Silné emoce provázely v úterý odpoledne veřejné projednávání staveb, které se dotknou místní části Přerova DluhonicFoto: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová

Asi nejvíce emocí vyvolala stavba úseku D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, jehož trasa protne obec, a ustoupit jí musí nejen oblíbené sportoviště, ale i rodinné domy.

O přípravě tohoto úseku informovala přítomné Andrea Chmelová z brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic.

„Na rozhraní let 2017 a 2018 bychom chtěli vybrat zhotovitele stavby a v březnu příštího roku bychom chtěli zahájit. Pro tento úsek je už vykoupených 97 procent pozemků,“ shrnula.

Podle Ivo Kišše z brněnského Dopravoprojektu začnou práce přímo v Dluhonicích přeložkami inženýrských sítí a demolicemi dotčených objektů.

„Technologicky nejnáročnější je estakáda a počítáme s tím, že vlastní stavební činnost potrvá tři roky,“ upřesnil.

ČTĚTE TAKÉ: Kácet či nekácet? Přerované mohou nově "mluvit" do odstraňování stromů

Kde budou kurty a hřiště?

Protože musí trase dálnice ustoupit jediné sportoviště v obci, zajímalo obyvatele Dluhonic, v jaké fázi jsou jednání o výstavbě náhradního areálu, kdo ho postaví, a za čí peníze.

„Kurty na tenis a házenou mají vzniknout v lokalitě Trávníček, Loučka by měla být zase pro maminky a malé děti. Navrhovali jsme vlastní možnosti, ale stále nemáme informace, zda došlo v této věci k nějakému posunu,“ upozornil předseda místního výboru v Dluhonicích Pavel Ježík.

Toho prý veřejné projednávání záměrů zklamalo.

„Jen nás informovali o stavbách, nic víc. Protože se má zpracovat nové územní řízení kvůli změně mimoúrovňové křižovatky, vrátili jsme se v přípravách někam do roku 2005. Přerov musí počítat s tím, že se do připomínek vloží i místní spolky. Máme na radnici garnituru, která pro Dluhonice odmítá cokoliv udělat,“ poznamenal.

Čtyři velké stavby ve stejnou dobu

Dluhonic se nedotkne pouze výstavba úseku dálnice D1, ale i rekonstrukce železnice - takzvané Dluhonské spojky.

V plánu je také cyklostezka mezi Dluhonicemi a Přerovem a dalším projektem je pak výměna zchátralých mostů k chemičce.

„Pokud dobře počítám, jsou to čtyři zásadní stavby, které mají být ve stejnou dobu. Jak bude vypadat obslužnost Dluhonic? Budu moci jezdit do Předmostí? Dostanu se do Přerova přes Rokytnici?,“ ptal se jeden z občanů, kterého zajímalo, jak na sebe budou tyto akce navazovat.

„Koordinace všech staveb probíhá, ale nyní je nemožné přesně určit, kdy se v Dluhonicích sejdou,“ reagoval na jeho slova projektant Ivo Kišš.

ČTĚTE TAKÉ: Při srážce aut v Lipníku se zranili dva lidé

Rozbité cesty opraví

Občany zajímalo i to, jak bude místní část chráněna proti hluku.

„V roce 2008 proběhla aktualizace hlukové studie, která se zabývala konkrétně Dluhonicemi, a navrhovala rozšíření a navýšení protihlukových opatření. V roce 2005 začínala protihluková stěna v polovině estakády a měla výšku čtyři metry. Po aktualizaci začíná na začátku estakády, to znamená, že byla prodloužena o půl kilometru a v oblasti Dluhonic má na výšku až šest metrů,“ reagoval na tyto připomínky projektant.

Další dotazy se týkaly i stavby cyklostezky a opravy poničených cest.

„Je smluvně zajištěno, že budou komunikace spraveny a na úseku D1 Přerov - Lipník se na tom už pracuje,“ ujistil náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

ČTĚTE TAKÉ: Hokejová WSM liga bude od nové sezony nesestupová. Klubům na Hané se to nelíbí

Hrozí vyvlastnění?

Přestože je pro úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem vykoupena podstatná část pozemků, s některými vlastníky nemovitostí v Dluhonicích se dosud Ředitelství silnic a dálnic nedohodlo.

Jednou z variant je tedy i vyvlastnění.

„Zatím nemáme vykoupenu poslední nemovitost paní Pfeilerové. Obeslali jsme ji a nereagovala, takže zřejmě budeme postupovat v souladu se zákonem,“ nastínila Andrea Chmelová z brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic.

„Už s tím byla srozuměna a v podstatě nemáme jinou možnost. Pro nás je to jedna ze stěžejních nemovitostí, která nám brání posunout se dál. Snažíme se ještě jednat s městem Přerov, jestli by jí nepomohlo. Má totiž požadavek zůstat v Dluhonicích a tam se žádné nemovitosti neuvolňují,“ doplnila.

Majitelka dotčené nemovitosti Jarmila Pfeilerová odmítla průběh jednání jakkoliv komentovat.

„Dokud to celé nebude uzavřeno, tak se k tomu vyjadřovat nechci,“ uzavřela.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

9.3.2017 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalisté Želatovic (v pruhovaném) proti Kralicím na Hané
28

Šťastná výhra. Želatovice si připsaly první tři body

Na Helfštýně začalo v sobotu odpoledne Kovářské fórum. Po celý týden bude vznikat pod rukama ukrajinského uměleckého kováře Ilji Popiuka a jeho pomocníků artefakt, který se stane součástí hradní expozice. Autor získal za své exponáty, vystavené během mezi
10

OBRAZEM: Na Helfštýně začalo Kovářské fórum

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Do pasáže zatéká, lidé mají obavu o bezpečnost

/FOTOGALERIE/ Velká pasáž byla ve třicátých letech minulého století chloubou Přerova, a kdo v ní měl obchod, mohl mluvit o štěstí. Někdejší výkladní skříň města dnes ale odpuzuje svým vzhledem.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení