Není sama. Stejného uznání se dostalo i její kolegyni z Gymnázia Jakuba Škody v Přerově Petře Bürglové, která pro změnu zvítězila v Brně.

Cílem regionálních kol je ocenit nominované pedagogy, které navrhli do soutěže o nejoblíbenějšího učitele žáci a studenti, a vybrat ty nejlepší do semifinále. O postup přitom nebojují učitelé, ale jejich žáci. Porota hodnotí úroveň každé přihlášky i její obhajobu.

„Děti si připravily společnou scénku a do jejího děje promítly všechny naše společné zážitky. Oslavy Vánoc, opékání špekáčků nebo spaní ve škole. Hlavním hrdinou příběhu byl Ferda Mravenec, jenž nás provázel jako maskot po celé čtyři roky, kdy jsem je učila,“ popsala vítězka regionálního kola.

Marta Grigárková učí už osmnáct let a na ZŠ a MŠ Pod Skalkou v Předmostí působí od dob jejího vzniku.

Škola je výjimečná tím, že se zde až do třetí třídy dětem nedávají známky, ale hodnotí se pouze slovně.

Snaží se také o integraci zdravotně postižených a individuální přístup. Pravou rukou učitelů jsou asistenti, kteří se věnují dětem, vyžadujícím náročnější péči.

„Učit bylo vždycky mým snem a práce je pro mě zároveň koníčkem. Jako kantorka jsem se vždycky snažila vcítit do dětských duší a přistoupit na jejich hru. Každé ráno si povídáme o tom, co dělaly, a rozebíráme společně nejrůznější situace,“ svěřila se.

Jako pedagožka se prý snaží být hlavně spravedlivá.

„Učitel by neměl být jen tím, kdo vzdělává, ale zároveň tím, kdo vychovává. Každé dítě je v něčem dobré a ten, kdo dobře čte a počítá, zase nemusí být dobrý v tělocviku,“ sou­dí.

Děti si svou obhajobu pro regionální kolo připravily samy. A jak vnímají „svou“ učitelku?

„Je milá, hodná a jezdila s námi na výlety,“ pochvaluje si jeden z jejích bývalých žáků Radim Plško.

„Mým největším zážitkem je asi stezka odvahy, kterou jsme společně zažili,“ dodala také jeho spolužačka Lucie Zemánková.

Marta Grigárková si podle svých slov nepřipadá nijak výjimečná.

„Takových učitelů jako jsem já, je spousta, jen se o nich neví,“ řekla s tím, že děti se chtějí zapojit i do příštího ročníku soutěže Zlatý Ámos. Tentokrát však nominují svého oblíbeného učitele Petra Vlacha.

Semifinále soutěže o nejoblíbenějšího učitele, jehož se zúčastní vítězové všech regionálních kol, se uskuteční počátkem března. Finále v kongresovém centru hotelu Olšanka v Praze se koná 23. března.

Slavnostní korunovace nového Zlatého Ámose je již tradičně spojena s oslavou Dne učitelů na Kantorském bále v sobotu 24. března.

„Minulý ročník patřil co do počtu přihlášek k rekordním a ten letošní se řadí spíše k průměrným. Co mě těší, je skutečnost, že na vypracování přihlášek si dali žáci záležet mnohem více než v loňském roce,“ konstatoval Slávek Hrzal z pořadatelské Dětské tiskové agentury.