Když chce třicetiletý Petr z Přerova zaparkovat co nejblíže u svého domu, musí objet několik bloků, než se mu podaří najít volné místo. Přímo pod okny mu ale již dva roky parkuje vůz, se kterým nikdo nejezdí, a ani nemůže.

Modrá škodovka má prázdné pneumatiky, rozbité sklo a chybí jí poznávací značky. Zbytečně tu zabírá jedno z parkovacích míst, hyzdí okolí a pro hrající si děti může být dokonce nebezpečná.

Podobných aut je v Přerově i v Hranicích více. Úřady jsou proti nim často bezmocné, podle zákona totiž mnohdy nejde o vraky.

„Nejvíc mě rozčiluje, když přijedu s malou dcerkou, prší, a já musím hledat místo k parkování někde z druhé strany domu. A pak jdeme v dešti pěšky ke vchodu. Nejsem sice člověk, který potřebuje za každou cenu parkovat hned pod okny, když ale vidím, že přímo u domu stojí už dva roky auto v havarijním stavu, o které se nikdo nestará, mám pocit, že tady není něco v pořádku. K autu si chodí hrát děti a je jen otázkou času, kdy se někdo pořeže,“ říká mladý muž z Jižní Čtvrti.

Již několikrát kontaktoval městskou policii, ta mu ale bohužel sdělila, že auto není vrak. Tento případ není zdaleka ojedinělý.

Majitel má dva měsíce na odtah

„Většina aut, která lidé laicky považují za vraky, ve skutečnosti vraky nejsou,“ uvádí zástupce ředitele Městské policie Přerov Miroslav Komínek, podle kterého zákon stanoví podmínky, kdy se již jedná o vrak.

V případě, že tomu tak skutečně je, strážníci auto označí a majitel má dva měsíce na to, aby vozidlo odtáhl. Když to neudělá, následuje odtah. V Přerově ho zajišťují technické služby.

„U autovraků dostáváme podnět k odtažení přímo od magistrátu. V případě, že auto je překážkou provozu, dostáváme pokyn od policie. Sami můžeme odtah zahájit jen tehdy, když brání blokovému čištění ulic,“ říká ředitel technických služeb Radek Koněvalík.

„Aut, která tu máme z blokového čištění, je asi dvanáct. Polovina z nich jeví známky vraku,“ vypočítává Koněvalík.

Teprve po půlročním nevyzvednutí auta jeho majitelem může být vůz prohlášen za věc opuštěnou. To se však zatím ještě nestalo, neboť odtahy vozidel technické služby mají na starosti teprve od dubna.

Auta plná kartonů na Struhlovsku

Někdy mohou odtah aut znemožnit i nečekané komplikace. Na hranickém sídlišti Struhlovsko stojí už velmi dlouho dvě vozidla, plná papírových kartonů. Působí jako kontejnery a zřejmě plní i jejich účel.

„Víme o nich,“ přiznal velitel městské policie Miroslav Mann.

„Jejich majitel zemřel a ta vozidla jsou teď předmětem dědického řízení. V současné době tedy nemáme žádnou páku, jak je z ulice odstranit. Musíme počkat až na rozhodnutí soudu,“ vysvětlil Mann.

Auto bez SPZ: zábor veřejného prostranství

Pozůstalí však už podle jeho slov přislíbili, že jakmile to bude možné, vraky odstraní, neboť tam zabírají místa k parkování.

V době, kdy majitel obou automobilů žil, udělal si z nich skladiště.

Protože však neprokazovaly známky vraku, mohly tam beztrestně stát. Paradoxem je, že měly podle zákona větší výhody než vozidla, které mají značky uloženy v depozitu.

„Kdo si uloží espézetky do depozitu, zbavuje tím auta způsobilosti k jízdě a to tím pádem nemá na ulici co dělat,“ vysvětlil Mann s tím, že se v takových případech jedná o neoprávněný zábor veřejného prostranství, za což hrozí pokuta až padesát tisíc korun.

Pavla Kubištová, Kateřina Kapková