„Měli jsme na něj přistupovat od července, ale zatím nám to technické podmínky nedovolují. Ministerstvo vnitra stále nemá zaregistrované všechny agendy. Ve středu 11. července bylo provedeno spuštění programu Vita, který povede například stavební řízení, památkovou péči, přestupky či dopravní značení," řekla vedoucí odboru evidenčních správních služeb přerovského magistrátu Jitka Kočicová.

Lidé, kteří očekávali, že jim bude od kraje července usnadněno vyřizování změn na úřadech, si tedy musí ještě počkat.

„Nedávno jsem se přestěhovala, tak jsem se těšila, že když si změním trvalé bydliště na občance, nebudu muset lítat na další úřady se stejnou žádostí," řekla Drahomíra Čoudná z Přerova.

Až bude systém plně funkční, měla by se tato změna při požádání o novou občanku nebo při změně bydliště automaticky zaznamenat do zabezpečených systémů na dalších úřadech. Naše nové údaje by se tak měly objevit třeba na katastru nemovitostí, dopravním nebo sociálním odboru. Nový systém má usnadnit i přechod vlastnictví k nemovitosti. Méně obíhání tak budou mít také firmy.

Přerovský magistrát na vylepšeném systému činnosti úřadů pracoval rok a půl. Musel přizpůsobit technologie a proškolit úředníky.

„Úředníci byli proškoleni a jsou připraveni na spuštění. Na tyto obsluhy poskytneme 85 až 90 milionů, vymezených na infrastrukturu. Je to unikátní systém a rozhodně to nebyly vyhozené peníze. Obsluha občanů je primární a hlavně se změnou nic nemění," uvedl tajemník přerovského magistrátu Jiří Bakalík.

Lidé tak nebudou muset navštívit řadu úřadů kvůli stejným změnám. „Když přijde občan, který se přestěhoval, a požádá o změnu trvalého bydliště u nás na ohlašovně, tak se tato informace automaticky přepošle do dalších institucí. Například katastrální úřad změní údaje v centrální registru a tato změna se projeví ihned, takže lidé již nebudou navštěvovat další úřady jako v minulosti," shrnul přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).

Na registr se totiž již napojili, nebo v budoucnu zapojí, další instituce, které pracují s osobními údaji. „Registr ministerstva vnitra je mohutný, má v sobě možnosti a rozdělovníky na velké množství institucí, které se na něj v průběhu dvou let napojily," dodal Jiří Bakalík.

Změna údajů se v novém a funkčním systému projeví ihned.

„Tento systém má výhodu, že obsahuje aktuální údaje. Víme, jak dlouho dříve trvalo, než se například provedla územní identifikace, a než změna nabyla účinnosti. Nebyla tedy jistota, že protějšek má a poskytuje pravdivé údaje," řekl.

Ostatní úřady by po první změně údajů neměly vyžadovat jejich další potvrzení.

„Doložím-li jakémukoliv úřadu jednou jakýkoliv údaj, třeba změnu bydliště, stát po mně znovu nesmí chtít na žádném jiném úřadě napojeném na registry tento fakt znovu doložit. Úředník bude mít totiž povinnost si tento již jednou doložený údaj zjistit ze základních registrů," vysvětlil dříve Jiří Korbel z tiskového odboru ministerstva vnitra.

Z bezpečnostních důvodů není člověk v systému registrů veden pod svým rodným číslem, ale pod anonymním kódem. Ten generuje počítač a bude ho moci rozluštit jen Úřad pro ochranu osobních údajů.

Lidé mají také možnost dát povolení ke sdílení změněných údajů komerčním institucím, například bankám. Stačí, když jim dají souhlas k přístupu k referenčním údajům vedených v základních registrech.