S čím lze v železniční dopravě v kraji na příští rok počítat?

Zrychlí se spojení Olomouce a Šumperka osobními vlaky, protože v Zábřehu na Moravě budou stát kratší dobu. Lidé se mezi městy přepraví za pětapadesát minut až hodinu, zatímco dnes to bývá i hodina a čtvrt.

„Zde jednoznačně konkurujeme automobilové dopravě," uvedl ředitel organizace Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Jaroslav Tomík.

Spojení z Jeseníku do Ostravy přes Krnov zůstane, i když ministerstvo rychlíky přes Glucholazy neobjednalo. Spoje budou tedy nově označeny jako spěšné vlaky, protože je převzaly Olomoucký a Moravskoslezský kraj. „Cestující na trati změnu nepozná," řekl Tomík. Přeshraniční osobní vlaky Jeseník – Glucholazy – Krnov se zruší.

Mezi Mikulovicemi a Zlatými Horami nově pojedou o víkendu v obou směrech čtyři páry vlaků. „Trasa po železnici byla omezena, spojení nikoli. Doprava bude řešena autobusy," sdělil ředitel.

Chystá se čipová jízdenka

Do konce roku 2013 chce IDSOK zcela dokončit integraci kraje a o rok později už by lidé v Olomouckém kraji mohli cestovat na sjednocenou jízdenku.

„Chceme zavést čipovou kartu, která by měla zkušebně fungovat už v roce 2014. Karta usnadní odbavení a nám pomůže sledovat chování cestujících," nastínil budoucnost Jaroslav Tomík s tím, že integrovaný doklad znamená zvýhodněné jízdné.

Čipovou kartu by lidé mohli používat i v jiných krajích.

Regionální vlaky v Olomouckém kraji ujedou příští rok téměř šest milionů kilometrů a to se stejným rozpočtem jako letos.

„Veřejná osobní doprava jako jediná nezaznamenala limitní rozpočet. Částka ještě není projednaná, ale nebude nižší než letos. Celková úhrada od kraje by neměla být pod 390 milionů korun. Se státní dotací je to dohromady téměř 600 milionů korun za železniční objednávku Olomouckého kraje," přiblížil Tomík.

Nové jízdní řády zájemci najdou na stránkách www.cd.cz.

„Tento týden také zahajujeme prodej tištěného Knižního jízdního řádu ve stanicích," informovala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Nejvýznamnější změny v Olomouckém kraji

Spojení Jeseníku, Krnova a Ostravy

V současnosti objednávané rychlíky ministerstvem dopravy z Jeseníku do Ostravy přes Krnov budou nově jezdit jako spěšné vlaky na objednávku Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Přeshraniční osobní vlaky Jeseník – Glucholazy – Krnov již nepojedou.

Rychlejší spojení osobními vlaky Olomouc - Šumperk

Zkrácením pobytu vlaků v Zábřehu na Moravě dojde k urychlení osobních vlaků z Olomouce do Šumperka, v obou směrech bude jízdní doba přibližně 55 – 60 minut.

Pravostranný provoz na trati Břeclav – Přerov - Bohumín

Správa železniční dopravní cesty, provozovatel dráhy, zahájí s novým jízdním řádem pravostranný provoz na trati z Břeclavi do Bohumína. K pravidelným nástupům a výstupům ve všech zastávkách bude určeno nástupiště vpravo ve směru jízdy. Důvodem změny je sjednocení provozu na všech tratích v ČR, pravostranný provoz je na celé železniční síti v zemi.

Zavedení integrovaného dopravního systému

Na tratích z Prostějova do Chornice a z Prostějova do Červenky přes Senici na Hané plánuje koordinátor veřejné dopravy Olomouckého kraje KIDSOK, p.o., zavedení integrovaného dopravního systému.

(Zdroj: ČD)

Změny v jízdním řádu v Olomouckém kraji

(na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)

Trať 024 Štíty – Ústí nad Orlicí, 025 Hanušovice – Dolní Lipka:Po loňských změnách v organizaci veřejné dopravy na území Pardubického kraje neobjednal Kraj i pro nadcházející jízdní řád vlakové spoje mezi Štíty a Moravským Karlovem a mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou. Pardubický kraj nahrazuje vlaky autobusy.

Trať 270 Hranice na Moravě – Přerov:Na trati je nově zaveden pravostranný provoz.Cestující budou nastupovat a vystupovat vpravo ve směru jízdy vlaků.

Trať 270 Přerov – Olomouc – Zábřeh na Moravě:Z důvodu chybějícího ranního spojení se prodlužuje osobní vlak ze Zábřehu na Moravě s odjezdem v 6:46 a s příjezdem do Olomouce v 7:21 až do Přerova. V opačném směru bude spěšný vlak z Přerova v 10:02 nově zastavovat ve všech stanicích a zastávkách (Rokytnice u Přerova, Brodek u Přerova, Grygov). Mezi Olomoucí a Šumperkem dochází ke změně u dopoledních vlaků. Osobní vlaky v 8:34 a 10:34 z Olomouce do Šumperku pojedou denně, s odjezdy v 9:37 a 11:37 se ruší. Z technických důvodů nelze zajistit návaznost spěšného vlaku ze Zlína s příjezdem do Olomouce v 10:27 na vlak SC Pendolino, který nově odjíždí z Olomouce v 10:25.

Trať 271 Prostějov hl. n. – Chornice:Zavádí se nový osobní vlak ze Dzbele v 7:35 s příjezdem do Prostějova hl.n. v 8:23.

Trať 273 Červenka – Senice na Hané:Osobní vlaky odjíždějící z Červenky v 9:11 a 11:11 pojedou do Senice na Hané denně. Vlaky s odjezdem v 10:04 a 12:04 nepojedou v úseku Červenka – Senice na Hané. V opačném směru budou jezdit denně vlaky v 8:35 z Litovle předměstí a v 10:08 ze Senice na Hané. Nebudou jezdit vlaky v 9:07 a 11:07 ze Senice na Hané do Červenky.

Trať 274 Litovel předměstí – Mladeč: V období od 1. června do 29. září 2013 každou sobotu a neděli zajistí spojení s turisticky zajímavým místem čtyři páry osobních vlaků. Z Litovle předměstí budou odjíždět v 8:25, 11:25, 14:25 a 16:25, z Mladče pak v 9:13, 12:22, 15:13 a 17:13.

Trať 275 Olomouc hl.n. – Senice na Hané: Ruší se na základě objednávky noční spoje v pátek a v sobotu z Drahanovic do Prostějova ve 21:52 a 22:55. V opačném směru nebude jezdit víkendový první ranní spoj z Prostějova do Drahanovic ve 3:59.

Trať 280 Hranice na Moravě – Horní Lideč: V Hranicích jsou zajištěny přípoje ke všem a ode všech rychlíků mezi Brnem a Bohumínem.

Trať 290 Olomouc hl. n. – Uničov: Ranní spěšný vlak z Jeseníku do Olomouce ve 4:53 pojede nově i v sobotu. Ruší se páteční odpolední spěšný vlak z Olomouce (odjezd 13:32) do Jeseníku.

Trať 291 Zábřeh na Moravě – Šumperk: Na této trati se zkracuje v Zábřehu na Moravě pobyt projíždějících osobních vlaků z Olomouce do Šumperku a zpět. Cestovní doba se tak snižuje na 55 až 60 minut.

Trať 292 Jeseník – Šumperk:Ranní spěšný vlak s odjezdem z Jeseníku ve 4:53 pojede i v sobotu přes Šumperk, Uničov, Olomouc, Přerov a Otrokovice do Zlína. Pouze v neděli pojede do Zábřehu na Moravě, kde je zajištěn přípoj na osobní vlak do Olomouce a na rychlík do Prahy. Rychlíky na trati Jeseník – Krnov – Ostrava pojedou nově jako spěšné vlaky, spoje v 5:28 a 9:30 z Jeseníku budou mít přímé vozy do Ostravy-Svinova, v opačném směru bude přímý vůz do Jeseníku u vlaku ve 20:46.

Trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku:Nově pojede osobní vlak z Javorníku ve Slezsku ve 20:25 až do Šumperku.

Trať 297 Mikulovice – Zlaté Hory:Rozsah dopravy je objednatelem přizpůsoben poptávce. Nově jsou vedeny čtyři páry vlaků ve víkendovém provozu z Mikulovic v 8:22, 9:53, 13:53 a 17:53, v opačném směru ze Zlatých Hor v 9:33, 12:01, 16:01 a 18:15.

Trať 301 Olomouce hl.n. – Nezamyslice:Jízdy vlaků jsou na této trati beze změn. Začátkem roku bude nasazena druhá nízkopodlažní elektrická jednotka RegioPanter.

Trať 310 Olomouc hl.n. – Moravský Beroun:Na žádost cestujících odjíždí odpolední osobní vlak z Hrubé Vody již ve 14:02, do Olomouce přijíždí ve 14:29 a je zde zajištěn přestup na vlaky ve směru do Zábřehu na Moravě (14:34) a do Přerova (14:33). I v nadcházejícím roce se očekávají náročné výluky z důvodu rekonstrukce trati.

Trať 330 Přerov – Břeclav:Na trati je zaveden pravostranný provoz. Dopolední spěšný vlak ze Zlína do Olomouce bude o víkendu uspíšen, do Přerova dojede v 9:56 a vlak bude navíc zastavovat v Horních Moštěnicích. V Přerově se tímto zajistí přestup na osobní vlaky ve směru do Bohumína a Nezamyslic.

(Zdroj: ČD)

Nové soupravy v Olomouckém kraji

Od nového jízdního řádu bude na regionálních tratích nasazeno celkem sedm třívozových jednotek Regionova a čtyři dvouvozové.

Využití jednotek Regionova na jednotlivých tratích:

Olomouc – Drahanovice, dvouvozové jednotky, 100 % spojů·
Šumperk – Uničov, třívozová jednotka, 70 % spojů·
Olomouc – Uničov,  třívozové jednotky, 70 % spojů·
Olomouc – Hrubá Voda – Moravský Beroun, třívozové jednotky, 95 % spojů·
Zábřeh na Moravě – Šumperk, třívozová jednotka, 40 % spojů·
Šumperk – Hanušovice - Jeseník, třívozová jednotka, 30 % spojů·
Prostějov – Dzbel, dvouvozové jednotky, 100% spojů

Na trati z Olomouce do Nezamyslic bude začátkem roku nasazena i druhá jednotka ř. 640 RegioPanter, tyto dvě jednotky zajistí 67 % všech spojů.

Na osobní vlaky mezi Přerovem a Břeclaví se nasazuje modernizovaný řídící vůz řady 961 (přezdívaný "sysel"), zajistí až 80 % všech spojů.

(Zdroj: ČD)