VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Na vůz čekal nový majitel sedmnáct let

Přerovsko /FOTOGALERIE, VÝSLEDKY/ - Celých sedmnáct let čekal František Gurský z Hodonína na to, až mu prodá známý pražský architekt a stavitel Vokoun svůj rodinný poklad - vůz značky Walter z roku 1930. Auto, které si mohli za první republiky dovolit jen ti nejmajetnější, vlastní už od roku 1978.

27.4.2009
SDÍLEJ:

Nablýskané staříky mezi automobily a motocykly mohli v neděli obdivovat lidé, kteří zavítali do areálu přerovských Montáží na devátý ročník Velké ceny Přerova. Po jízdě zručnosti, která prověřila schopnosti řidičů, zamířili veteráni také na hrad Helfštýn.Foto: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová

S tímto klenotem mezi veterány se letos vydal i na Velkou cenu do Přerova, kde si v neděli změřili síly v tradiční jízdě zručnosti majitelé starých motocyklů a aut.

„Vůz je výjimečný i tím, že si jeho původní vlastník nechal vyrobit karoserii u Petery ve Vrchlabí. To si v té době mohl dovolit jen málokdo. Auto stálo ve třicátých letech neuvěřitelných 192 tisíc korun a dražší byl snad jen Bugatti. Vozidlu Walter se tehdy právem říkalo král silnic,“ přiblížila manželka majitele luxusního auta Jana Gurská.

Ta vyrazila na jízdu zručnosti do Přerova v dobovém oblečení. „Myslím, že to k automobilovým veteránům patří,“ vysvětlila žena v elegantním kostýmku s kloboučkem na hlavě a stylovou kabelkou v ruce. Původní majitel podle ní využíval vůz často na cesty. „Byl s ním dokonce v Egyptě. Přední sedadlo je proto polohovací, kdyby se potřeboval na cestách vyspat,“ poznamenala.

Zřejmě jedinou nevýhodou luxusního vozu je jeho příliš velká spotřeba.

Podobných skvostů mezi automobilovými veterány mohli návštěvníci, kteří zavítali v neděli dopoledne do areálu přerovských Montáží, spatřit více. „Vůbec nejstarší z nich je francouzský vůz značky Panhard & Levassor z roku 1911. Jsou tu ale i pragovky, tatrovky a řada dalších nádherných kousků,“ přiblížil Jiří Zemánek z Oldtimer Clubu Helfštýn, který akci každoročně pořádá.

Ukázkové exponáty se našly i mezi motocykly. „Přijel jsem do Přerova se spojařským provedením Jawy 350 z roku 1960. Výbava motocyklu obsahuje dva polní telefony, kilometr dlouhý spojovací kabel s navíjecím zařízením, a také zastírací světlomet na noční vidění,“ pochlubil se svým miláčkem Richard Plíhal z Bochoře.

Na stroji o váze 125 kilogramů, který ze sebe vydá rychlost až 115 kilometrů za hodinu, podle něj v minulosti jezdili regulovčíci. „Můj otec koupil motorku v roce 1972 z přebytků armády. Byla ve stavu šrotu, protože se zúčastnila nějakého cvičení Varšavské smlouvy. Musel ji tedy celou rozebrat a opravit,“ řekl Plíhal.

Ten si na jízdu veteránů vzal jako doplněk také originální samopal z roku 1969. „Je to jakási vylepšená kopie kalašnikova. Zbraň je samozřejmě vyřazená a nefunkční,“ ujistil.

Tradiční jízdou zručnosti zahajuje každoročně Oldtimer Club Helfštýn novou sezonu. „Jedná se už o devátý ročník soutěže a přihlásit se do ní může opravdu každý, kdo má zájem vyzkoušet si řidičské dovednosti. Majitelé nejsou nijak limitováni rokem výroby aut,“ popsal pravidla soutěže předseda Oldtimer Clubu Hlefštýn Jiří Zemánek.

Podle něj se už 9. května uskuteční další významná akce – mezinárodní závod s názvem Helfštýnský okruh. Jeho trasa je dlouhá asi 110 kilometrů a vede z Lipníku nad Bečvou přes Přerov, Bystřici pod Hostýnem, Teplice až na hrad Helf-štýn. Této prestižní přehlídky se zúčastní na 120 veteránů do roku výroby 1945.

VÝSLEDKY JÍZDY ZRUČNOSTI U VETERÁNŮ

Motocykly do roku 1954

  • 1 .místo Luděk Vejmola na ČZ 150 ze Štenberka
  • 2. místo Petr Kopecký na ČZ 150 z Olomouce
  • 3. místo Pavel Loupanec na Javě 250 z Bystřice pod Hostýnem
  • Motocykly po roce 1954

  • 1. místo Jaroslav Bittner na Husquarně z Přerova
  • 2. místo Martin Kopecký na ČZ 175 z Olomouce
  • 3. místo Jiří Vavruša na Javě 555 z Kroměříře
  • Automobily do roku 1954

  • 1. místo Igor Hoes na Aero Minor z Olomouce
  • 2. místo Jiří Čekan na Aeru z Velkého Újezdu
  • 3. místo Jiří Olšák na Aeru z Bělotína
  • Automobily po roce 1954

  • 1. místo Luboš Vaníček ve Fiatu
  • 2. místo Vladimír Hradil ve Škodě Felicii
  • 3. místo Miroslav Klvaňa ve Škodě Felicii
  • Pohár sympatie

    Franišek Gurský ve voze Walter z Hodonína

    Pohár nejmladšího účastníka

    Petr Loupanec, 4 roky

    Autor: Petra Poláková-Uvírová

    27.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
    SDÍLEJ:

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    Primář plicního oddělení zlínské Baťovy nemocnice Vladimír Řihák

    Ptejte se primáře Vladimíra Řiháka, jak si chránit svoje plíce

    Opilá chodkyně u přerovského nádraží spadla před kamion. Ten naštěstí stihnul včas zabrzdit
    2 5

    VIDEO: Opilá žena spadla v Přerově před kamion. Lidé mysleli, že ji srazil

    AUTOMIX.CZ

    Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

    Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

    Milenci mohou zamykat zámky na propletená srdce u hradeb

    Zamilované páry v Přerově získaly nové místo setkávání. Prostranství pod městskými hradbami zdobí od tohoto týdne dvě propletená srdce z dílny uměleckého kováře Jiřího Jurdy. Na ta mohou milenci připevňovat zámečky, jimiž uzamykají své vztahy, aby zůstaly věčné.

    Voda z vlastní studny - na kolik přijde

    Pokud máme příhodné podmínky na zahradě nebo jiném pozemku pro vybudování studny (o potřebných podmínkách pro stavbu studny jsme psali zde) a jsme rozhodnuti studnu zřídit, udělejme si nejprve velmi přibližnou kalkulaci, na kolik to všechno přijde.

    Gladiátoři zkrotili tentokrát bezzubé Mamuty

    Druhý a tentokrát obrovsky těžký boj svedli v neděli přerovští Mammoths. Další zápas třetí ligy amerického fotbalu na Hanou přivedl Gladiátory z Vysočiny, favorita skupiny Jih. Utkání splnilo očekávání, kvalitní soupeř byl těžkou překážkou a odjel s výhrou 18:3.

    Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

    Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
    Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
    Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
    VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
    Marketingové podmínky. Cookies