VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Hané řepka, kam se podíváš. Bionafta však skončila

Olomoucký kraj – V krajině Hané opět zaujímá velkou zemědělskou plochu řepka olejka. Jedním z důvodů jsou biopaliva. I když řepce se zatím daří a pěstitelé opatrně předpovídají nadprůměrné výnosy, bionafta ze stojanů čerpacích stanic na Olomoucku neteče. Přesněji vysokoprocentní bionafta. Nikdo ji totiž nechce a prodej se pumpařům přestal vyplácet.

8.6.2016
SDÍLEJ:

Řepková pole pod Sv. Kopečkem u OlomouceFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Kamiony a autobusy opět jezdí na „normální" naftu.

„S vysokoprocentní bionaftou jsme skončili už dávno. Kde ji dnes natankujete? V zimě ji v Olomouci měly dvě pumpy: jedna na výpadovce na Mohelnici a druhá směrem na Lipník. Už se však nevyplatí, takže ji nekoupíte nikde," popisoval včera vedoucí jedné z olomouckých čerpacích stanic. Jméno zveřejnit nechtěl s odkazem na tiskovou mluvčí společnosti.

Biopaliva skutečně zmizela. Nejen ze stojanů na Olomoucku. Od počátku letošního roku postupně napříč Českem.

„Paliva s vysokoprocentním obsahem biosložky jsme zcela vyřadili z nabídky," potvrdila mluvčí společnosti Čepro Lenka Svobodová.

„My bychom je prodávali bez problémů, ale zákazníci je přestali kupovat," poznamenala.

Proč by to také dělali. V lednu byla v Česku zrušena její daňová podpora a cena vysoce koncentrované nafty se významně navýšila. Například společnost Arriva Morava do konce roku 2015 využívala stoprocentní biopaliva v přepravě z více jak 50 procent.

„Zrušení daňového zvýhodnění pro nás znamenalo přechod ze 100 procent na standardní naftu," sdělila Olomouckému deníku Pavla Struhalová, předsedkyně představenstva Arriva Morava.

Stroje s bionaftou nedojely z práce 

Cena B100 totiž v lednu vzrostla o více než 3,50 Kč. „Stala se tímto nezajímavou," dodala.

Zemědělci, kteří pěstují řepku olejku, vztah k vysokoprocentní bionaftě neměli ani před skokovým daňovým navýšením. Někteří ji sice natankovali, ale záhy ji zavrhli.

„Nevyhovovala nám. Jednou jsme to zkusili, ale žádný stroj se nám nevrátil do podniku. Museli jsme čistit palivovou soustavu, filtry všechno," popisoval zkušenost starou zhruba osm let předseda Zemědělského družstva Dub nad Moravou Jan Spáčilík.

Že by pěstitelé mohli být biti na tom, že v lednu v Česku na nátlak Bruselu skončilo zvýhodnění vysokoprocentního biopaliva, nemyslí. Do výkupních cen se to nepromítne.

„Dopad může mít jedině opět enormně vysoký výnos. Řepky jsou velice pěkné a je jich zaseto hodně. Může nastat přetkal," uvažoval předseda dubského družstva Spáčilík.

„Česká republika není velkým trhem, aby mohla s cenou řepky něco udělat," potvrdil Václav Koutný, předseda Asociace soukromého zemědělství Olomouckého kraje.

Bionafta se sice vyrábí z řepkového oleje, ale lze získávat i ze sójového či palmového oleje. Z polí na Hané však neputuje řepka pouze do bionafty.

„Většina v tuzemsku vypěstované řepky jde na export, je to zásadní exportní komodita, přičemž z většiny slouží k potravinářským účelům. V Česku největším odběratelem je Agrofert a strategickou lisovnou je Setuza," připomněl Koutný.

Zemědělci pěstují řepku olejku i proto, že jde o důležitou předplodinu. Zemědělci musejí dodržovat osevní postupy a plodiny na pozemcích střídat.

Biopalivo? Spíš zátěž pro přírodu

Do budoucna by se přitom měla plocha řepky v Česku zmenšit. Podle vládou schválené strategie zemědělského sektoru do roku 2030 o desítky tisíc hektarů. Více podpory má jít do živočišné výroby.

„Jaké biopalivo? Když si spočítáme skutečné náklady a použitou chemii, vychází nám zátěž pro životní prostředí," podpořil strategii Václav Koutný.

I když pěstitelé řepky se dopadů kvůli výpadku prodeje vysoceprocentní bionafty obávat nemusí, problém může mít celé Česku.

Zavázalo se snižovat emise skleníkových plynů a „pouhé" přimíchávání biosložky ke splnění mezinárodních závazků stačit nemusí – biopaliva se týkají všech motoristů, kteří tankují v každém litru nafty zhruba šest procent bionafty a v litru benzinu čtyři procenta bioetanolu.

Do roku 2020 mají členské země nahradit šest procent ze spotřeby paliv v dopravě obnovitelným zdrojem.

Autor: Daniela Tauberová

8.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalisté Želatovic (v pruhovaném) proti Kralicím na Hané
28

Šťastná výhra. Želatovice si připsaly první tři body

Na Helfštýně začalo v sobotu odpoledne Kovářské fórum. Po celý týden bude vznikat pod rukama ukrajinského uměleckého kováře Ilji Popiuka a jeho pomocníků artefakt, který se stane součástí hradní expozice. Autor získal za své exponáty, vystavené během mezi
10

OBRAZEM: Na Helfštýně začalo Kovářské fórum

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Do pasáže zatéká, lidé mají obavu o bezpečnost

/FOTOGALERIE/ Velká pasáž byla ve třicátých letech minulého století chloubou Přerova, a kdo v ní měl obchod, mohl mluvit o štěstí. Někdejší výkladní skříň města dnes ale odpuzuje svým vzhledem.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení