„Vyrazili jsme na zájezd spolu s dalšími seniory z naší obce na základě osobní pozvánky, kterou firma rozesílá. Chtěl jsem se podívat na arboretum v Novém Dvoře,“ vysvětlil Karel Č. důvody své účasti na akci.

Podobných už absolvoval několik, je totiž v důchodu a i ve svých dvaasedmdesáti letech má stále chuť poznávat nové věci. To, co prý ale zažil na Opavsku, na to hned tak nezapomene.

„Vyjížděli jsme brzy ráno a cesta trvala asi čtyři hodiny. V místním hostinci nás přivítala žena v kostýmku, která byla velmi efektivní při prezentaci výrobků a využila každé časové skulinky. K nám důchodcům se ale chovala nevybíravě,“ vylíčil.

Chovala se ke mně jak k psovi

Žena, jež se později představila pouze jako Marie, ho prý okřikla jen proto, že kvůli únavě po dlouhé cestě při prezentaci trochu přivřel oči. „Ukázala na mě prstem a řekla přísným hlasem: potom si to vyřídíme. Chovala se ke mně jak k psovi,“ líčí důchodce. Prezentace pak pokračovala rozdáváním zalepených obálek s takzvanými losy štěstí.

„Kdo vyhrál, ten se dostal mezi mlýnská kola dobře mířené strategie nabídek,“ popisoval. Slíbeného oběda se prý vyhladovělí důchodci dočkali až po druhé hodině odpoledne.

Bohužel ne všichni.

„Jeden muž, který se nepřihlásil ke své výhře na losu štěstí, se dočkal šoku. Když mu servírka donesla oběd, manažerka mu ho beze slova vzala a odnesla. Já osobně jsem si musel vyslechnout jízlivou poznámku o tom, jestli jsem přijel jen kvůli obědu za 49 korun. Firmu prý tato akce stojí 10 tisíc,“ řekl Karel Č., jenž v minulosti utratil za výrobky různých firem, nabízené při reklamních akcích, desetitisíce korun.

Podobně popisují zájezd i další senioři z této obce. „Už jsme byli s manželkou na hodně akcích, ale něco takového jsme dosud nezažili. Vystupování bylo drzé až arogantní, zejména, když s nimi někdo nechtěl spolupracovat,“ shrnul další z přítomných Karel Dohnal z Hlinska.

Procházka v arboretu se nekonala

Pro manželský pár v důchodu bylo prý největším zklamáním, že návštěva arboreta, jež byla hlavním důvodem jejich účasti na zájezdu, vzala za své. „Když jsme přijeli na místo, skleníky byly zavřené,“ podotkl.

Zjistit telefonní kontakt na zástupce společnost Beck Czech, s.r.o. se sídlem v Mělníku bylo takřka nadlidským výkonem. V obchodním rejstříku jsou sice uvedeny údaje o třech společnících firmy a základním kapitálu, na webu ale chybějí jakékoliv kontaktní údaje. Nedostupné bylo celý den i telefonní číslo, které měli k dispozici pro případ rezervace důchodci.

Jak se dá praktikám podobných firem bránit? Příliš možností není.

„Seniorům nedoporučujeme, aby se těchto akcí účastnili, nejsou totiž rovnocenným partnerem prodejců, jejichž praktiky jsou mnohdy nevybíravé,“ radí Gerta Mazalová ze Sdružení na obranu spotřebitelů.

Lidé, kteří trpí sociální samotou, prý totiž na výlety do neznáma často doplácejí. „Cena výrobků je nadnesená a důchodce, jenž podepíše úvěrovou smlouvu, na to doplatí tím, že spadne do dluhové pasti. Evidujeme případy nešťastných lidí, kteří kvůli tomu skončili i v exekuci,“ podotkla.

Vystrčili ji za dveře

Konkrétně na firmu Beck Czech, s. r.o už se prý sešlo hodně stížností.

„Senioři nejčastěji uvádějí, že se její zástupci chovají hrubě a vulgárně. Jedna důchodkyně chtěla třeba varovat ostatní před nekalými praktikami a vystrčili ji kvůli tomu za dveře,“ popsala Mazalová.

Poškození lidé můžou do dvou týdnů bez udání důvodu od nevýhodné smlouvy odstoupit. „Podmínkou ale je, aby byla taková smlouva uzavřena mimo provozovnu,“ radí.