Prohrál sázku. Jako ministr dopravy se totiž vsadil s Radimem Chytkou (ODS), že tento dálniční úsek bude zprovozněný do konce letošního roku.

Na to si však řidiči budou muset nejméně rok počkat. „I když to bylo od začátku padesát na padesát, hodně jsem věřil tomu, že dálnici skutečně otevřeme do roku 2008. Není tomu tak, proto sázku musím splnit,“ vysvětlil v pondělí Šimonovský, který na turu vyrazil ze samotného počátku rozestavěné dálnice s batohem na zádech a turistickými holemi v rukou.

Jako ministr dopravy prosadil, aby se dálnice nestavěla pomocí soukromého kapitálu za 125 miliard korun, ale aby ji vybudoval stát zhruba za 55 miliard.

„Někteří poslanci ale nevěřili tomu, že se dálnice vůbec bude stavět. V té době jsem se asi také vsadil,“ upřesnil Šimonovský.

Důvodů, proč výstavba dálnice nabrala skluz, je podle jeho slov hned několik.

„K prodloužení termínu přispělo více institucí. Například ministerstvo životního prostředí. To uložilo investorovi prokázat, že stavba a provoz dálnice podél Odry neohrozí populace brouka páchníka hnědého a žabky kuňkalky žlutobřiché. Posouzení zabralo celý rok a vláda mezitím stihla Horní Lutyni prohlásit chráněným územím a projednávání dopadů na životní prostředí začalo znovu podle jiného zákona. Všechno je ale za námi a jak se říká konec dobrý, všechno dobré. Hlavně, že po všech peripetiích bude dálnice sloužit lidem,“ uvedl Milan Šimonovský.

Ten hodlá rozestavěný zhruba osmdesát kilometrů dlouhý dálniční úsek projít za čtyři dny.

„Každý den bych chtěl zvládnout zhruba dvacet kilometrů. Po cestě mě totiž čeká spousta zajímavých věcí. Jsem mostař, takže mě budou zajímat především mostní stavby, ale i tunely. Většina stavebních prací na dálnici je už před dokončením, takže svou cestu beru jako inspekční a poznávací. Na tuto exkurzi se už docela těším,“ prohlásil krátce před startem bývalý ministr dopravy.

Zároveň ale připustil, že raději by z auta sledoval výpravu poslance Radima Chytky. „Když jsem se vsázel, tak jsem si neuvědomil, že už dva roky nebudu ve funkci a dálnice už nebude mít takovou prioritu, jakou měla několik let za mého působené na ministerstvu dopravy,“ řekl Šimonovský.

A jak se na osmdesátikilo­metrovou turu připravil? „V podstatě nijak. Jen jsem si koupil dva páry ponožek,“ svěřil se Šimonovský, který se prý v dospělosti vsadil vůbec poprvé a také zřejmě naposledy.

Bývalý ministr dopravy předpokládá, že čtyřdenní výpravu ukončí ve čtvrtek 18. září kolem třetí hodiny odpoledne u česko-polských hranic.