Zatímco ministerstvo dopravy, řízené Vítem Bártou (VV), sklidilo kritiku spíš za svou nečinnost a nejasnou strategii, přítomná poslankyně z Olomoucka Dagmar Navrátilová (VV), si vyslechla, že je zcela nekompetentní.

Velký sál Městského domu zažil v pondělí odpoledne jak potlesk, tak nesouhlasné mručení a výkřiky.

Tragikomickou předehrou pozdějších diskuzí se stal puštěný videozáznam, v němž ministr dopravy vysvětluje zaskočenému primátoru Jiřímu Lajtochovi (ČSSD), že chtít na Moravě další dálnici je nehorázná nemravnost.

„Slyšeli jsme slovo ministra,“ okomentoval video s vážností kněze náměstek Dušan Hluzín (TOP 09).

Když si o chvíli později vzal slovo náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal, vyjádřil zbožné přání:

„Musíme najít společnou řeč. Věřím, že se nebudeme přestřelovat.“

Zůstalo nakonec jen u přání, vzájemné výčitky a slovní přestřelky nebraly konce.
Na celé situaci je paradoxní, že na potřebnosti dálnice se shodovali všichni přítomní včetně zástupců opozice.

Ostrou debatu ale rozpoutalo vystoupení poslankyně Navrátilové, kterou ministr pověřil sestavením pracovní komise, která stanoví dopravní priority Olomouckého kraje.

„Je úsměvné, že krize dopravy přichází až tehdy, když se podařilo sehnat peníze na průpich. Do té doby jste o žádné krizi nemluvili,“ oznámila razantně na začátku svého vystoupení.

Poslanec za KSČM Josef Nekl na ta slova jen vydechl:

„To snad není pravda,“ a zabořil hlavu do dlaní.

V publiku to začalo šumět a chvíli trvalo, než utichly nesouhlasné výkřiky jako „sprosťárny“ a „kecy, kecy“.

„Jestli bylo něco úsměvné, tak vaše vystoupení,“ reagoval náměstek primátora Josef Kulíšek (ODS).

Palba do Navrátilové

Vyčetl poslankyni Navrátilové nekompetentnost a upozornil ji na omyl, kterého se dopustila, když mimoúrovňové křížení v Předmostí označila za součást dálnice.

Navrátilová se ale stala terčem kritiky i kvůli své pracovní skupině, která má řešit dopravu, podle regionálních politiků ale nekomunikuje s těmi, kterých se dopravní stavby týkají.

„Pracovní skupina se sešla jen neformálně, neboť jsme ani nevěděli, kdo jsou členové,“ shrnul její působení náměstek hejtmana Alois Mačák (ČSSD) a poznamenal na adresu Navrátilové:

„Někdo pracuje čtyři měsíce a prodává, že spasil svět.“

Jak vlastně funguje skupina, v níž jsou zastoupeni i přerovští politici za Věci veřejné a která dokázala během jednoho jednání získat příslib peněz na průtah, Navrátilová vysvětlit nemohla. Odešla totiž na jiné jednání.

Primátor: Buď lžete, nebo nejste informován

Jak to vlastně je s dopravními prioritami Olomouckého kraje, na které se prý ministerstvo při svém plánování ohlíží, sdělil přítomným přerovský zastupitel Richard Šlechta (VV).

„Když máme dálnici Říkovice-Přerov na devátém místě mezi prioritami, až za východní tangentou v Olomouci, za silnicí na Šternberk a za Červenohorským sedlem, nemůžeme se divit,“ řekl.

Předseda této strany v Přerově si ještě přisadil.

„Byla to vaše informační blokáda, která nás dostala do pozice, kdy si to řešíme sami,“ vytkl přerovským radním Jiří Kohout.

„Buď lžete, nebo nejste informován,“ kontroval primátor.

K čemu se nakonec debata obrátila, se nestranný pozorovatel nestačil divit.

Železnice je šetrnější pro zvířata

Zastupitelka Elena Grambličková (ODS), která nejprve navrhla doplňující text k výzvě ministrovi, začala překvapivě lobbovat ne za dálnici, ale za železnici, protože ta je šetrnější při přepravě zvířat.

„Za ta zvířata apeluji, aby se i alternativa železnice zvážila,“ naléhala Grambličková.

Dokonce až k mamutům se dostala Miroslava Mohylová z hospodářské komory, která zastupitelům předestřela, že dálnice není nic jiného než obnovená kupecká jantarová stezka.

„I proto ti mamuti skončili tady, a ne v Olomouci,“ vysvětlila.

A zastupitel Václav Zatloukal (ČSSD) během své krátké řeči stihl odstoupit z funkce jednatele Přerovské rozvojové, neboť bez dálnice se Přerov nemůže rozvíjet.

Přes ostré diskuze a osobní invektivy dopadlo nakonec hlasování o výzvě ministrovi dobře. Pro návrh zvedlo ruku 33 zastupitelů. O jeden hlas méně získal i návrh petice, kterou připravil primátor.