Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (tedy proces EIA) je v České republice upraveno zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Ten ale pochází z roku 2001 a neodpovídá platným evropským směrnicím. Proto Evropská komise hrozila zastavením finančních prostředků.

Vláda počátkem měsíce zveřejnila seznam jedenácti prioritních staveb, které by měly dostat rychle ověřovací stanovisko a nečekat na nový posudek EIA. Je mezi nimi například obchvat Frýdku-Místku na D48 nebo úsek Hulín – Fryšták na D49. A nechybí ani dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.

„U těchto staveb budeme prosazovat, aby se přihlédlo k jejich hospodářskému a společenskému významu a aby se našla rychlá cesta, jak jejich realizaci odblokovat," zmínil předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Zástupci Úřadu vlády, Ministerstva životního prostředí a Ministerstva dopravy uskutečnili v Bruselu několik jednání, na posledním setkání se shodli, že je cílem najít společné řešení, které by umožnilo zrychlenou proceduru pro vybrané projekty.

„Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležitě části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Vykoupeno je více než 96 procent pozemků

Podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře, který je poradcem přerovské radnice ve věcech dopravních staveb, ale nové posudky nikdy nebyly potřeba.

„Tvrdíme to od začátku, protože část úseku D1 Říkovice – Přerov, konkrétně úsek prvního napojení dálnice Říkovice a napojení na R/55, byla řádně povolena a zkolaudována v roce 2012. Stavba byla zahájena, tedy na tento úsek není EIA. Po roce to pan Ťok a jeho úředníci potvrdili," konstatoval.

K tomu, aby mohla být stavba zahájena v roce 2017, chybí podle Antonína Prachaře další náležitosti.

„Proč za uplynulých sedmnáct měsíců ještě nezačal archeologický průzkum, ke kterému není potřeba EIA ani stavební povolení? Ví pan Ťok, že se musí vykoupit celé dotčené LV (list vlastnictví, pozn. red.) u malých parcel od singulárních vlastníků? Čím dřív to začne řešit, tím dřív dojde k zahájení stavby," soudí Prachař.

Zhruba před rokem bylo na magistrátu otevřeno kontaktní místo pro výkup pozemků. Dnes je na uvedeném úseku dálnice vykoupeno 96,4 procent pozemků.

„Máme nabídky, upravili jsme ceny. Kontaktní centrum funguje dobře, stejně jako spolupráce s panem Fialou z brněnského Ředitelství silnic a dálnic na úseku dálnice D1 Přerov – Lipník nad Bečvou," uzavřel.