Setkání se uskutečnilo ve Veselíčku na Přerovsku a nechyběli na něm starostové z Lipníku nad Bečvou, Bohuslávek, Buku, Prosenic, Oseku nad Bečvou či Radvanic. Ke kulatému stolu s nimi zasedli zástupci Ředitelství silnic a dálnic a společnosti Skanska, která novou dálnici postaví.

Stavebníci začnou budovat čtrnáct kilometrů dlouhý úsek D1 mezi Lipníkem a Přerovem v září.

„Teprve minulý týden bylo předáno staveniště a na podzim se začne s úpravou území. Hlavní díl prací očekáváme v příštím roce s tím, že úsek má být dokončen za šestatřicet měsíců od zahájení. S uvedením do provozu se počítá na podzim roku 2018," shrnul starosta Lipníku nad Bečvou Miloslav Přikryl.

Podle něj se jedná o velmi náročnou stavbu.

„Přivede samozřejmě do obcí zvýšený pohyb stavebních strojů a aut, a proto bylo smyslem schůzky zjistit detaily, které zajímají občany," řekl.

24 mostů

Součástí stavby dálnice mezi Lipníkem a Přerovem je čtyřiadvacet mostů, vzniknou zde čtyři mimoúrovňové křižovatky, postaví se osm protihlukových stěn a velké oboustranné odpočívadlo na trase. Dálnice bude po celé délce oplocena. Na stavbě bude 1 milion 900 tisíc kubíků výkopů a 2 miliony 600 tisíc kubíků násypů.

D1 - úsek Přerov - Lipník nad Bečvou

D1: úsek Přerov - Lipník nad Bečvou. Zdroj: DENÍK

Obavy z popílku

Strach ze zvýšení hlukové zátěže a prašnosti mají například v obci Buk.

„Lidé se navíc obávají těžby popílku – cihelna je totiž na hlavní trase výstavby dálnice v blízkosti Buku, Prosenic a Radvanic. Ujistili nás sice, že popílek není radioaktivní, ale zvýšené hodnoty kovu tam jsou," shrnul obavy místních starosta obce Jaroslav Vrtělka.

Toho překvapilo, že není součástí investice i oprava poničených komunikací, po nichž se bude pohybovat těžká technika a nákladní auta s kamenivem.

„Popílek jsme zkoumali a jedná se o standardní materiál. Jeho převážení by tedy nemělo způsobit žádné poškození a zásahy. Na základě zpracovaných posudků to není nic, čeho by se lidé měli obávat. Ve zkušebně byl certifikován jako materiál vhodný ke stavbě," reagoval na tyto připomínky David Fiala z Ředitelství silnic a dálnic.

Jak vyplynulo ze schůzky, bude se materiál pro stavbu dálnice dovážet převážně z lomu ve Výklekách, Podhůry či štěrkoven v Oseku. Klidní tedy mohou být ve Veselíčku – obci, jež měla strach z obnovení těžby v místním kamenolomu.

„Dozvěděli jsme se, že Skanska nepočítá s těžbou v našem lomu, což je pro nás dobrá zpráva. Naší obce se dálnice dotkne tak, že se zde budou stavět čtyři mosty. Zhotovitel by měl na další společné schůzce předložit návrh trasy, již bude využívat," zmínil starosta Veselíčka Tomáš Šulák.

Podle něj se budou každý třetí čtvrtek v měsíci konat kontrolní dny za účasti zástupců ŘSD, společnosti Skanska a starostů obcí. „Na nich budeme investora a zhotovitele informovat o aktuálních problémech, se kterými se obce potýkají," uzavřel.