VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hrozba zbrždění D1? Brusel nedal Přerovu jasnou odpověď

Přerov – Ani ryba, ani rak. Reakce zástupců Evropské komise na dopis primátora Vladimíra Puchalského (SpP), který upozorňoval na možné oddálení stavby dálnice D1 kvůli posudkům EIA, nedala Přerovu jednoznačnou odpověď. Katastrofální doprava, zhoršená kvalita ovzduší a alarmující nárůst počtu dětských astmatiků jsou přitom věci, které by měly Evropu zajímat.

27.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Černý

„Na dálnici čekají Přerované už dvacet let, termín realizace se ale rok od roku posouvá. Zástupci města jednali v minulosti o dálnici s deseti ministry," přiblížila mluvčí přerovské radnice Lenka Chalupová. Naděje na dokončení úseku mezi Říkovicemi a Přerovem svitla teprve loni.

Přípravy se zrychlily mimo jiné i kvůli nutnosti napojení dálniční sítě na strategickou průmyslovou zónu. Ta má vyrůst na letišti v Bochoři. V současné době je pro dálnici mezi Říkovicemi a Přerovem vykoupeno přes osmdesát procent pozemků. Vlečou se ale jednání s obyvateli Dluhonic, kteří se stavbě brání.

Důležitá EIA

Situaci aktuálně nejvíce komplikují posudky EIA – posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

Česká republika totiž loni v dubnu přijala nový zákon, jenž změnil pravidla vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí. Přijetím zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, přestaly mnohé posudky platit a Evropská komise je odmítá uznat. Bez dokumentu EIA ale není možné stavby zahájit.

Podle Ředitelství silnic a dálnic se problém dotkne zhruba šesti desítek staveb v celé zemi, mimo jiné i úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.

„Pokud by jednání s Evropskou komisí nedopadla dobře, tak by to pro tento úsek znamenalo zdržení přípravy o dva až tři roky," vysvětlil už dříve ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Podle informací vedení města by měli o této záležitosti jednat v průběhu února nejvyšší představitelé České republiky se zástupci Evropské komise.

Primátor ve svém dopise Bruselu upozorňoval především na zoufalou situaci Přerova, který se bez dopravního napojení nemá šanci dál rozvíjet. V průmyslovém městě, jehož centrem se denně valí tisíce kamionů a nákladních aut, se navíc zhoršuje kvalita ovzduší. Přibývá alergiků a astmatiků – a to především mezi malými dětmi.

Přísliby z Evropy

Odpověď přišla v polovině ledna. Nepřinesla sice jednoznačné stanovisko, ale jeden příslib ano.

„Komise souhlasí s tím, že je důležité, aby byly dokončeny zásadní části dopravní infrastruktury tak rychle, jak je to možné. Souhlasí i s tím, že mají být co nejdříve dokončeny projekty, jež mají občanům pomoci od břemene dopravního hluku a znečišťování ovzduší," uvedl přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

V dopise od zástupců Evropské komise zazněla ale i výtka, že je Česká republika jediným členským státem, který podává takové staré zprávy o posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

„Bylo nám přislíbeno alespoň to, že se Evropská komise bude snažit najít způsob, jak pokročit. Doslova nám napsali, že si můžeme být jisti, že udělají v Bruselu všechno pro to, aby výsledky zhodnotili rychle a projekty, včetně toho našeho, se mohly posunout vpřed," doplnil náměstek primátora Petr Měřínský (ANO).

Podle primátora teď bude záležet především na zástupcích Evropské komise, zda budou shovívaví. „Byl bych rád, kdyby při svém rozhodování zohlednili nejen to, že chybějící dálnice brání rozvoji Přerova, ale především, že je veškerá doprava vedena Přerovem a zhoršuje kvalitu ovzduší," uzavřel.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

27.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zábřeh urval proti Přerovu první výhru sezóny
21

Viktorie stále bez bodu, z tlaku v Zábřehu nic nevydolovala

Fotbalisté Želatovic (v pruhovaném) proti Kralicím na Hané
28

Šťastná výhra. Želatovice si připsaly první tři body

OBRAZEM: Na Helfštýně začalo Kovářské fórum

Po celý týden bude vznikat pod rukama ukrajinského uměleckého kováře Ilji Popiuka a jeho pomocníků artefakt, který se stane součástí hradní expozice.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Do pasáže zatéká, lidé mají obavu o bezpečnost

/FOTOGALERIE/ Velká pasáž byla ve třicátých letech minulého století chloubou Přerova, a kdo v ní měl obchod, mohl mluvit o štěstí. Někdejší výkladní skříň města dnes ale odpuzuje svým vzhledem.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení