Stále oblíbené jsou také takzvané last minute, tedy pobyty na poslední chvíli. Lidé totiž mohou zaplatit i o několik tisícovek méně než při nákupu v běžném termínu.

Podle cestovek také mnohem častěji zákazníci požadují pobyt all inclusive, kdy mají všechny služby v ceně, a chtějí na dovolené co nejvíce ušetřit.

Prodejci zájezdů se shodují, že lidé letos kupovali pobyty v zavedených místech, ale také se ve velkém počtu vydávali do Turecka a Bulharska.

Oba státy se proto pro tuto sezonu staly hitem cestovních kanceláří. Proč právě tyto dvě země na okraji Evropy lákají obyvatele Olomouckého kraje více než v minulosti?

„Lidé si země oblíbili hned z několika důvodů. Bulharsko hlavně proto, že je to slovanská země příbuzná jazykově, mentálně i kulturně. Také je to z minulých dob určitá tradice. Navíc mají levnou ulici, což znamená, že když vyjdu z hotelu či penzionu do uliček plných obchodů a restaurací, tak se ceny pohybují podobně jako například v Olomouci,“ vysvětlil majitel šumperské CK Ancora Ladislav Stratil.

A Turecko?

„To zase naopak přitahuje svou odlišností, nádechem orientálnosti, vysokou kvalitou služeb a bezpečností, historickými památkami. Ani se nedivím, že si lidé letos vybírali dovolenou v těchto místech,“ podotkl Stratil.

V současné chvíli už je většina klasických zájezdů vyprodaná, lidé mají nyní šanci ještě koupit pobyt na poslední chvíli za zvýhodněnou cenu. Podle Jiřiny Mihulové, ředitelky prodeje olomoucké CK Shenko´s, jsou last minute velmi žádané.

„Lidé ale kolikrát chtějí nemožné. Požadují po nás, aby byl zájezd do vyhledávaných lokalit, letos především do Bulharska a Turecka, na poslední chvíli za směšné ceny. Nejlépe, aby se vešli pod deset tisíc. Jejich cena se však pohybuje od dvanácti nahoru, podle destinace, kvality hotelu, délky pobytu a podobně. Někteří proto odcházejí zklamaní, někteří si ale připlatí a pak jsou velmi spokojení,“ popsala Mihulová.

Letošním trendem jsou také zájezdy all inclusive, kde lidé mají v ceně veškeré služby, jídlo, alkoholické i nealkoholické nápoje po celý den.

„Nově ale zákazníci požadují, aby v all inclusive bylo zahrnuté také sportovní vyžití v okolí hotelu, plážový servis nebo půjčení lehátka. Setkáváme se ale také s druhým extrémem. Jiný typ klientů nechce jídlo, půjčí si například kola či auto a chtějí dovolenou strávit více aktivně, aby nemuseli být vázáni na hotel. Letos se hojně prodávali oba typy zájezdů,“ objasnila Lenka Balcarová, vedoucí olomoucké pobočky CK Neckermann.

Lidé se vrací k Řecku

A jak si vede dříve pro dovolenou velmi oblíbené Řecko?

Jednatelka cestovní kanceláře Rekos Božena Lavrenčíková tvrdí, že po pomalém rozjezdu sezóny se lidé k Řecku opět vracejí.

„Každý rok prodáváme nejvíce zájezdů právě do Řecka. Lidé si nás asi pro tuto destinaci vybírají podle našeho názvu. Letos ze začátku sezóny to nevypadalo moc dobře, ale klienti, kteří se do země vydali, tak se vraceli spokojení a asi se to rozneslo, takže nyní zase prodáváme do Řecka nejvíce zájezdů,“ poznamenala Lavrenčíková.

Majitelé i pracovníci cestovních kanceláří se obecně shodují, že letos lidé chtějí na dovolené především ušetřit.

„Oproti loňskému roku je to mnohem více cítit. Chtějí si užít co nejvíce za co nejmenší obnos peněz. Asi se projevila ve velkém finanční krize,“ podotkla Janka Selingrová z pobočky CK FTL v Prostějově.