VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chmelu je nadbytek, pivo ale nezlevní

Přerovsko – „Pijte pivo!“, vzkazují lidem pěstitelé chmele na Přerovsku. Právě této plodiny se totiž loni urodilo rekordní množství. I když na některých lokalitách na střední Moravě deště a dlouhodobě podmáčená půda chmel zničily, na Žatecku ho bylo tolik, že jeho množství převýšilo poptávku. Ceny šly proto dolů. Milovníci piva se však radovat nemohou, pivo nezlevní.

24.1.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Ještě v červenci pěstitelé chmele odhadovali, že úroda bude kvůli chladným nocím v květnu a červnu a také kvůli opakovaným povodním, dešťům a promoklé půdě velmi špatná. To nakonec platí jen o několika lokalitách. Například na nízko položených chmelnicích u Domaželic se voda slila v jedno velké jezero a dlouho zde zůstala.

„Bylo to špatné, celou plochu jsme měli pod vodou,“ poznamenává agronom Filip Pohančeník z Agrasu Želatovice.

Tam, kde se chmelu urodilo dost, není ale jeho kvalita nijak vynikající.

„Dopadlo to tak, že sklizeň byla průměrná, dokonce i lehce nadprůměrná. V obsahu hořkých látek, které jsou při výrobě piva důležité a podle kterých se také určuje kvalita a cena, to ale dopadlo hůře,“ vysvětluje chmelař Tršické zemědělské Ivo Macháček.

Producenti chmele se tak musejí smířit s nižšími cenami a dokonce mají problém tuto surovinu prodat.

„V celé republice byla letos rekordní úroda. Část sklizeného chmele nám dosud zůstává neprodaná,“ říká předseda ZD Kokory Vladimír Lichnovský.

Chmelaři se také shodují na nižší poptávce ze strany pivovarů.

„Pivovary poptávku omezují. Cena chmele šla dolů i proto, že se ho hodně urodilo v žatecké oblasti, což má zásadní význam,“ komentuje situaci Macháček.

„Možná je to i tím, že spotřebitelé mají zájem o lehčí typy piv, na které je potřeba menší množství chmele,“ doplňuje Lichnovský.

Těžší piva jsou v kurzu

Tento trend však podle mluvčí přerovského pivovaru Zubr Hany Matulové neplatí.

„Je to přesně naopak. Celorepublikově se zvyšuje poptávka po vícestupňových pivech,“ vysvětluje Matulová.

Se snížením cen piva kvůli nadúrodě chmele zákazníci počítat nemohou.

„Cenu piva určuje řada ukazatelů. Kromě surovin je to například energie, u níž naopak došlo k navýšení ceny,“ upozorňuje mluvčí přerovského pivovaru.

Podle šetření Českého statistického úřadu v uplynulých měsících vzrostla průměrná cena za půl litru světlého výčepního lahvového piva v Olomouckém kraji z 9,77 korun na začátku října až na 10,03 korun v první polovině ledna letošního roku.

Autor: Pavla Kubištová

24.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rokytnice má nové hasičské muzeum
10

Rokytnice má nové hasičské muzeum

V přírodním areálu Bios proběhl „Den vody“
14

V přírodním areálu Bios proběhl „Den vody“

Práce na dálnici D1 se znovu rozběhly

Stavebníci začali s oteplením intenzivně pracovat na úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem.

Zubřice skvělým výkonem přehrály Královo Pole. Výhra už ale nic neřeší

FOTOGALERIE / Jako by na palubovce byl úplně jiný tým. Přerovské volejbalistky daly zapomenout na nedávnou dlouhou sérii porážek a překvapivou, ale o to cennější výhrou nad lídrem skupiny o 5. - 9. místo Královým Polem zvítězily po skvělém výkonu zaslouženě 3:1 na sety.

Hluková vyhláška v Přerově se opět vrací

Přerovští zastupitelé se budou v dubnu znovu zabývat hlukovou vyhláškou, která má regulovat provoz hlasitých zařízení, nakládání s pyrotechnikou, ale měla by přinést i výjimky pro kulturní, společenské a sportovní akce, které budou po desáté hodině večer zdrojem hluku.

Falešný energetik okradl v Přerově několik žen

Seniorky v Přerově by si měly dávat pozor na to, koho vpouštějí do bytu. Policisté v těchto dnech pátrají po zloději, který se vydával za pracovníka energetické společnosti a okradl tři důvěřivé ženy.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies