VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestování během kalamity: žádná pohádka

Přerov - Autem, nebo vlakem – tak jsem se rozhodovala v pátek před cestou do práce. A protože pohled z okna i předpověď počasí nevěstily nic dobrého, zvolila jsem druhou možnost.

10.1.2010
SDÍLEJ:

Namrzlé výhybky brzdily vlaky nejen na Přerovsku.Foto: Deník/Pavla Kubištová

A tak se stalo, že jsem se o půl desáté večer octla na přerovském nádraží, odkud mi měl jet vlak do Olomouce.

Statečně jsem překonala klouzačku před vchodem do budovy ČD, kde se chodník kvůli neustále padajícím namrzajícím ledovým krupkám změnil v souvislou ledovou plochu.

Nepříjemné překvapení na mě ale čekalo ve vstupní hale. Byla tam totiž naprostá tma, takže jsem na pár vteřin začala uvažovat o tom, jestli nádraží není kvůli sněhové kalamitě úplně uzavřené.

Za chvíli jsem ale začala rozeznávat siluety dalších nešťastníků, kteří tu také čekali na svůj spoj. Sešeřelé pokladny měly zataženo a automat na lístky taky nefungoval.

Zato na nástupišti bylo o poznání veseleji. Skupinky většinou mladých lidí, kteří na své cestě strávili už víc hodin, než by si přáli, se drží kolem ramen a poskakují, aby se zahřáli. „Má to i svý výhody, poznáváme jiný lidi. Pojďte si s námi dát slivovičku, ať se taky posilníte,“ zvou mě mezi sebe.

Nejbližší vlak na Olomouc má jet s devadesátimi­nutovým zpožděním. Ve chvíli, kdy přicházím, z něj už ale zbývá „jen“ třicet minut. Ve srovnání s ostatními se cítím jako šťastlivec.

„Jedu z Prahy do Zlína. Vyjížděli jsme v 17.11, to bylo ještě normálně podle řádu, teď tady ale čekáme a nabíráme zpoždění,“ říká mi David Perutka.

Jeho vlak má psaných sto dvacet minut. I další tratě jsou na tom podobně. „Jela jsem z Nezamyslic, to je normálně chvilička. Na cestě jsem už ale dvě hodiny,“ svěřuje se Pavlína Slivková.

Na peron vychází muž v uniformě Českých drah. Čekající se na něj přímo sesypou. Ochotně jim zjišťuje, odkud a kdy mají jet jejich spoje.

Teprve dodatečně se dozvídám, že to není výpravčí ani pracovník informací, ale průvodčí ze zpožděného vlaku směrem na Otrokovice. I mě po mém dotazu přivede do kanceláře, kde se ale stejně nic nového nedozvím. Jestli vlak opravdu pojede, to není schopný zatím nikdo odhadnout.

Krátce před desátou se ve vstupní hale konečně rozsvěcuje světlo a zpožděným vlakům skáčou další minuty. Bohumín sto třicet, Brno nejede, Olomouc se drží pořád na devadesáti.

Do haly vbíhá muž s běžkami přes rameno. Mezi strnulými postavami čekajících působí jako zjevení. Prolétne halou v naději, že na poslední chvíli stihne svůj vlak. Ať už je to jakýkoli, rozhodně mu neujede. Nejspíš ještě ani nepřijel.

Před půl jedenáctou se loučím s cestujícími do Zlína i s průvodčím, který mi přeje šťastnou cestu. Odjíždějí vlakem, který měl jet ve 20.12. Stejně jako ostatní zbylí čekající, hypnotizuji očima informační tabuli.

Můj vlak ve 20.37 má psaných pořád devadesát minut, i když ty už dávno uplynuly. Spíš z nudy než s nadějným očekáváním mířím na informace.

„Jet by měl, když je nahozenej. Ale kdy, to opravdu nevím,“ krčí rameny paní na informacích a posílá mě do vytopené místnosti u ČD centra, která dnes funguje jako čekárna.

Po chvíli mému vlaku naskakuje dvě stě minut. Volám příteli, jestli by pro mě nemohl přijet autem. Může. Nakonec s sebou bereme ještě dva další lidi, kteří mají stejnou cestu. Náš vlak už to mezitím dotáhl na rekordních dvě stě dvacet minut.

Silnice nejsou moc protažené, nebo už je spíš sníh zase zasypal. U benzinky při výjezdu z Přerova stojí u krajnice kamion. Dál se nedostane, na silnici leží pěkná vrstva sněhu. Na kopci poblíž odbočky na Žeravice museli vyprošťovat osobní auto, které se dostalo mimo silnici.

Když přijíždíme, stojí už zase na silnici. „Nejel jsem nijak rychle, ale tady to bylo nafoukaný a vjel jsem do toho,“ říká řidič. Jinak je silnice prázdná, další auto potkáváme až v Krčmani.

Do Olomouce přijíždíme krátce před půlnocí. Než jdu spát, přemýšlím, kolik lidí zůstalo ještě na přerovském nádraží. Každý neměl to štěstí, že pro něj někdo mohl přijet…

Autor: Pavla Kubištová

10.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalisté Želatovic (v pruhovaném) proti Kralicím na Hané
28

Šťastná výhra. Želatovice si připsaly první tři body

Na Helfštýně začalo v sobotu odpoledne Kovářské fórum. Po celý týden bude vznikat pod rukama ukrajinského uměleckého kováře Ilji Popiuka a jeho pomocníků artefakt, který se stane součástí hradní expozice. Autor získal za své exponáty, vystavené během mezi
10

OBRAZEM: Na Helfštýně začalo Kovářské fórum

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Do pasáže zatéká, lidé mají obavu o bezpečnost

/FOTOGALERIE/ Velká pasáž byla ve třicátých letech minulého století chloubou Přerova, a kdo v ní měl obchod, mohl mluvit o štěstí. Někdejší výkladní skříň města dnes ale odpuzuje svým vzhledem.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení