Oba stroje byly umístěny na zdejší vrtulníkové základně jako památníky a patřily k dominantám, které připomínaly dlouholetou tradici vojenského létání v Přerově. Tu ukončilo rozhodnutí minulé vlády, která se rozhodla v důsledku armádních škrtů 23. základnu vrtulníkového letectva Edvarda Beneše zrušit. Dopravní vrtulníky se podobně jako už před lety ty bitevní přesunuly do Náměště nad Oslavou.

Nakládání obou historických strojů na podvalníky, které začalo kolem desáté hodiny dopoledne, zabralo asi desítce lidí čtyři hodiny času. Přepravu vojenské techniky zajišťovali příslušníci 142. praporu oprav v Klatovech ve spolupráci se 213. letkou oprav letecké techniky v Čáslavi.

„Cesta do Čáslavi potrvá asi osm hodin, takže nám stěhování zabere tak polovinu dne," odhadovala Lucie Masaříková, mluvčí 14. pluku logistické podpory v Pardubicích.Letouny L-29 Delfín a Mig-21 opouští přerovské letiště

Podle jejích slov budou oba letouny plnit stejnou funkci jako na bochořském letišti. „Mají být také vystaveny jako památníky, ale na základně v Čáslavi," upřesnila.

Střípky z historie letounů

A jaká je slavná minulost těchto unikátních exponátů? Stíhačka MIG-21F-13 pochází z licenční výroby v Aeru Vodochody. Stroj zakotvil v roce 1966 u 11. stí­hacího leteckého pluku v Žatci, odkud později putoval k 1. leteckému školnímu pluku v Přerově.

„Zde ukončil svou kariéru v roce 1989, a poté byl demilitarizován a vystaven jako památník v kasárnách. Za vstupní branou bochořského letiště je k vidění od roku 1994," upřesnila.

Ještě zajímavější historii má proudový podzvukový bitevní letoun L-29 Delfin. Pochází ze stejné továrny – Aero Vodochody. V dubnu roku 1968 byl „převelen" ke 4. leteckému školnímu pluku ve Zvoleni, později se chvíli ohřál u 5. stíhacího leteckého pluku v Líních a nakonec skončil u 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v Náměšti.

„V říjnu 1970 byl zařazen do služby u 9. stíhacího leteckého pluku v Bechyni. Od roku 1993 sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci, kde létal 6. června 1993 v „tygří" kamufláži.

Ani to ale nebylo jeho poslední působiště. Po zrušení pluku byl chvíli v Přerově, poté v Pardubicích a opět v Náměšti nad Oslavou. Vyřazen byl až v roce 2002 a uložen u Letecké opravárenské základny v Přerově. Na bochořském letišti plní funkci památníku od roku 2005.