VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předseda Věcí veřejných Vít Bárta: Musíme dát prostor regionálním potravinám

Střední Morava - Předseda Věcí veřejných a poslanec Vít Bárta zavítal před několika dny do regionu. Mimo jiné navštívil i regionální pekárnu, kde Deníku poskytl rozhovor o současné potravinářské cenové politice, ale také o rozdílech v kvalitě výrobků.

24.3.2013
SDÍLEJ:

Vít Bárta prošel provozem pekárny.Foto: DENÍK/Martin Nevyjel

Otevřeně se stavíte proti velkým potravinářským řetězcům. Je možné jednoznačně pojmenovat problém, který vzniká na našem trhu s potravinami?

Mne trápí především fakt, že poctivá lidská práce není v tomto odvětví oceňována tak, jak by zasloužila. Ceny třeba rohlíku jsou pak stejné u továrenské výroby, kde se pečiva lidská ruka ani nedotkne, i u pečiva z malých pekáren. Byl bych rád, aby byl jasně stanoven a oceňován rozdíl mezi výrobky velkých potravinářských gigantů nevyrábějících ani zdaleka tak kvalitní potraviny a poctivým výrobkem z malých českých pekáren.

Konečný spotřebitel by tedy podle vás měl poznat kvalitu pečiva i podle ceny. Je to tak?

Ano. Jinými slovy řečeno, chemicko-technologický rohlík bez doteku lidské ruky by měl býti levnější než rohlík poctivý.

Proč tomu tak dnes není?

Jsem pevně přesvědčen, že zásadní problém je na straně hypermarketů. V zahraničí je při prodeji dáván mnohem větší prostor i propagace lokálním výrobkům. A to je cesta i pro naši zemi.

Opravdu myslíte, že toho lze dosáhnout ve světě, který tak přísně ovládá tržní ekonomika?

Určitě je to reálné. Když se podíváte do Německa, tak jsou tam potraviny o dvacet procent levnější, než je tomu u nás. Propagace lokálních výrobků je tam přitom mnohem větší než u nás. My prostě jenom potřebujeme to stejné zavést i v naší zemi.

Jak si to konkrétně představujete?

Potřebujeme mít na letácích, ale také na samotné prodejní ploše hypermarketu mnohem větší prostor pro propagaci našich lokálních výrobků.

A nyní otázka z jiného soudku. V našem regionu se stává aktuálním tématem zprovoznění průplavu Dunaj-Odra-Labe. Byl jste ministrem dopravy, jaký je tedy váš odborný pohled na tuto záležitost?

Vodní cesty jsou, bohužel, na chvostu priorit dopravní infrastruktury státu. I vize Evropské unie investovat stejně do železnic jako do silnic bolí, protože zásadní poptávka je dnes především po silniční dopravě. Je jednoznačné, že silniční nákladní přeprava je velké zlo. Když jsem byl na ministerstvu dopravy, tak jsem právě proto maximalizoval cenu mýta, to znamená ceny za nákladní dopravu. Měli bychom se snažit, aby se stále více věcí dopravovalo po železnici.

Co se týče zmiňovaného kanálu, tak sám o sobě není řešením. Je třeba si uvědomit, že dnes nemáme splavný ani celý tok Labe. Řada staveb, kupříkladu Děčín, stagnuje kvůli nedostatku finančních prostředků. Najít peníze na tyto stavby je možné pouze prostřednictvím vyjednávání nového programovacího období evropských fondů pro rok 2015. To je aktuální téma, ale že bych v tomto směru viděl nějaký kvalitní výstup z ministerstva, to se říci nedá.

Autor: Martin Nevyjel

24.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalisté Želatovic (v pruhovaném) proti Kralicím na Hané
28

Šťastná výhra. Želatovice si připsaly první tři body

Na Helfštýně začalo v sobotu odpoledne Kovářské fórum. Po celý týden bude vznikat pod rukama ukrajinského uměleckého kováře Ilji Popiuka a jeho pomocníků artefakt, který se stane součástí hradní expozice. Autor získal za své exponáty, vystavené během mezi
10

OBRAZEM: Na Helfštýně začalo Kovářské fórum

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Do pasáže zatéká, lidé mají obavu o bezpečnost

/FOTOGALERIE/ Velká pasáž byla ve třicátých letech minulého století chloubou Přerova, a kdo v ní měl obchod, mohl mluvit o štěstí. Někdejší výkladní skříň města dnes ale odpuzuje svým vzhledem.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení