VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pár tipů jak posílit imunitu? Třeba makrelou, jogurtem i hovězím

V dalším díle seriálu o vaření vám poradíme, jakými pokrmy si můžete posílit imunitní systém

29.1.2013
SDÍLEJ:

Zelná polévka z ObwalduFoto: vseovareni.cz

Pokud nepatříte mezi zocelené jedince s dokonalou imunitou, nejspíš vás v průběhu zimy také čas od času ochromí příznaky chřipky a nachlazení.

Proto vám dnes nabídneme pár kulinářských tipů, které vám pomohou zůstat v zimě zdraví a fit.

Jak známo, pro posílení imunity je nutné zásobit naše tělo dostatkem vitaminu C.

Možná však nevíte, že kromě citrusových plodů ho ve velkém množství najdete také v zelí, brokolici, dýních, brusinkách, červeném hroznovém vínu nebo ve špenátu.

Pokud jídla z nich v průběhu zimy zařadíte do svého jídelníčku, vězte, že posílíte svůj imunitní systém a ochráníte organismus před volnými radikály, které imunitní buňky poškozují.

Zkuste si uvařit třeba zelnou polévku z Obwaldu nebo si připravit špenátový salát s ořechy.

Zelná polévka z Obwaldu

Zelná polévka z Obwaldu

Špenátový salát s ořechy

Špenátový salát s ořechy

Zdraví z ryb a vajec

Dalším bojovníkem, který vás ochrání proti riziku onemocnění, případně pomůže urychlit vaši rekonvalescenci, je vitamin D.

Vytváří hormon, který v těle chrání a uzdravuje geny.

Jedním z těchto genů je cathelicidin, přírodní antibiotikum, které má schopnost bránit tělo před dopadem virových infekcí, jako je chřipka či rýma.

Vysoký obsah vitaminu D naleznete v uzených rybách, slanečcích, margarínu, vejcích a celozrnných cereáliích.

Látky, které prokazatelně snižují nemocnost, jsou prebiotika a probiotika.

Prebiotika obsažená například v česneku, pórku, cibuli, banánech nebo medu jsou potravinovým zdrojem pro probiotika, která nalezneme v živých kulturách mléčných výrobků.

Společně posilují imunitní systém prostřednictvím vyvážení střevní mikroflóry.

Kuřecí nudličky se sezamem

Kuřecí nudličky se zázvorem

Mořská štika s cizrnou

Mořská štika z cizrnou

Zásadní vitamin, který posiluje tvorbu protilátek v těle, uchovává a obnovuje povrch pokožky, je vitamin A. Zabraňuje negativním buněčným změnám a posiluje imunitu.

Přírodním zdrojem jsou například karotka, brokolice nebo rajče.

Ořechy, semínka, hovězí, jehněčí a vepřové maso nebo ječmen jsou skvělým zdrojem zinku.

Jeho nedostatek snižuje množství a funkci bílých krvinek, a tedy i schopnost buněk bojovat s infekcemi. Proto by měl být zinek v zimním období ve stravě zastoupen v maximální míře.

Čočka se sušenými švestkami

Čočka se sušenými švestkami

Losos na zázvoru

Losos na zázvoru

Proti virům

Selen je zase důležitý antioxidant, jehož nedostatek v těle vytváří prostředí posilující nežádoucí viry. Zdroji selenu jsou vlašské ořechy, čočka, tuňák, celozrnný chléb a slunečnicová semínka.

Dalším zásadním antioxydantem chránícím buněčné stěny, který odborníci zkoumají coby antivirální látku, je vitamin E.

Ten se nachází ve slunečnicovém oleji, avokádu, müsli, cizrně, sladkých bramborách, mandlích a kapustě. Jeho vynikajícím zdrojem je i losos.

Omega 3 mastné kyseliny, které se nacházejí v rybím tuku, jsou protizánětlivým zdrojem zdravého imunitního systému.

Čerpat jej můžete například z makrel, sleďů, lososů, pstruhů a čerstvých tuňáků.

Více receptů, tipů a návodů na www.vseovareni.cz

Autor: Redakce

29.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalisté Kozlovic (v pruhovaném) remizovali s Jeseníkem 2:2.
23

Kozlovice smazaly dvoubrankový náskok Jeseníku, dokonalý obrat se ale nekonal

Vyšetření znamének. Ilustrační foto

V Přerově bezplatné vyšetří mateřská znaménka. Bez objednání

Viktorka ukradla body lídrovi z Valašského Meziříčí

Měl to být poměrně jednoznačný souboj dvou celků s opačnými starostmi. Valašské Meziříčí vévodí divizní skupině E a rádo by zamířilo do třetí ligy, Přerov bojuje o záchranu a vzhledem k finanční situaci uvnitř klubu by se asi nikdo moc nedivil, kdyby v příští sezoně kopal krajský přebor.

Chtěl bych si zahrát nejvyšší německou soutěž, říká Jakub Svoboda

ROZHOVOR / Jeden z nejvýraznějších přerovských odchovanců posledních let od uplynulé sezony tak trošku zmizel z očí české hokejové veřejnosti. Bývalý reprezentant, kdysi opora brněnské Komety a naposledy Karlových Varů Jakub Svoboda strávil svůj první rok v Německu.

Právě jsme se narodili. Mrkněte se na nás

HLASUJTE V ANKETĚ / Díky vstřícnosti přerovské, olomoucké, novojičínské a meziříčské porodnice vám přinášíme fotky nejmladších obyvatel Přerovska, Hranicka a Lipnicka. Každý týden náš fotograf objíždí spolupracující porodnice a fotí nově narozená miminka.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies