VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pivoda testoval v Monze

Monza/Přerov - Tomáš Pivoda testoval ve čtvrtek a v pátek před velikonočními svátky Formuli Master na světoznámém okruhu v italské Monze.

27.3.2008
SDÍLEJ:

Tomáš Pivoda testoval Formuli Master na okruhu v italské Monze.Foto: Archiv Tomáše Pivody

Samotný příjezd do Monzy je pro každého, kdo má rád motorsport, svátek. Trať je situována ve starém městském parku.

V areálu je pořád i stará betonová trať, na které se závodilo již před sedmdesáti lety, a tak se důchodci dívají na piloty, jak projíždějí jednotlivé úseky tratě a srovnávají je s jejich slavnými předchůdci. Rozdíl je v tom, že před lety ten, kdo měl pětadvacet, byl mladík, dnes je to zkušený závodník a mladíkům je hodně pod dvacet let.

Formule Master

Oproti loňsku doznala Formule Master více než sto šedesát technických změn. Změnil se zejména systém řazení, zvýšil se výkon motoru a změnilo se i uchycení náprav. Hned první vyjetí aut signalizovalo, že se formule zrychlily, a to o téměř dvě sekundy oproti loňské sezoně! Na druhou stranu ne všem auta fungovala.

Tomáš Pivoda patřil mezi nejvíce postižené a v podstatě se ve čtvrtek vůbec nesvezl. Oficiálně měl sice zaznamenáno více než dvacet odjetých kol, ale to spočívalo jen v najetí na trať a návratu zpět do depa. Auto nechtělo řadit, elektronika si postavila hlavu a ne a ne poslouchat. Byla to škoda, protože Monza je snad nejrychlejší trať na světě (pokud nepočítáme americké ovály) a pro přerovského pilota to bylo poprvé, kdy byl na tak rychlé trati.

Rychlostní průměr dosahuje 200 kilometrů v hodině a Formule Master na trati dosáhne několikrát až 280 kilometrů v hodině. Z těchto vysokých rychlostí se několikrát brzdí jen na sedmdesát.

Brzdění bylo to, co Tomáš musel nejvíce trénovat. Je to velmi specifická věc. Formule nejvíc brzdí ve vysoké rychlosti, protože díky aerodynamickým křídlům má přítlak až půl tuny a se snižující se rychlostí tento přítlak ztrácí a přestává brzdit.

Zjednodušeně řečeno, pilot musí jet až do posledního okamžiku na plný plyn, začít intenzivně brzdit a pak brzdový pedál povolovat, aby nezablokoval kola. Teorie je jednoduchá, praxe komplikovaná, a tak na Monze havarovala formule každých osm minut a trať byla nesčetněkrát uzavřena.

Vzhledem ke skutečnosti, že se Tomáš ve čtvrtek nesvezl, tak v pátek dostal za úkol najezdit co nejvíce kol a pokud možno nehavarovat, protože by neměl s čím jezdit. Tento cíl se Tomášovi podařilo splnit, v pátek nalétal okolo sedmdesáti kol a na to, že jezdil na ojetých pneumatikách, neměl úplně nejhorší časy.

Sám pilot testovací den hodnotil takto: „Určitě bych ještě zrychlil, na limit jsem jel pouze tam, kde byly široké únikové prostory, kde jsem měl jakus takous jistotu, že auto nerozbiji. Také jsem měl v sektoru 1 a v sektoru 2 časy srovnatelné s Norbertem Siedlerem, který byl ve čtvrtek nejrychlejší. V sektoru 3 a 4 jsem jel velmi zvolna, zejména v lesmo 1 a lesmo 2, tam jsem věděl, že jediná chyba a z auta bude kanoe a já se již nesvezu. Naopak překvapivě rychlý jsem byl v parabolice.“

O nováčka Pivodu byl zájem

Přesto že Tomáš nedosahoval závratných časů, byl o něj zájem, protože to je skutečný nováček, který rovnou skočil do jedné z nejrychlejších formulí. Navíc byl v této společnosti hostem, neboť bude startovat jen v italském šampionátu této formule, kde nebude tak velká konkurence. V evropském šampionátu to bude opravdu drsné.

Na testech byl Mike Conway z Velké Británie, který je oficiálním testovacím pilotem týmu Honda F1 a za tým Trident startuje v GP2. Dále Michael Ammermueller z Německa, bývalý testovací jezdec Red Bull Racing F1 a spousta pilotů se zkušeností z Evropské Formule 3 a z A1GP jako Pákistánec Kahn, Češi Salaquarda, Král, Holanďan Van Der Drift a další.

Pivoda, který ve formuli seděl potřetí v životě, sice nevyčníval, ale určitě zanechal dobrý dojem.

Tomáš Odstrčil

Autor: Redakce

27.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Archeologové v Dřevohosticích objevili mimo jiné i mince ze 16. století
9

Dělníci při opravě cesty našli mince ze 16. století

Předseda 1. FC Viktorie Přerov Břetislav Holouš.

Po šesti letech pád z divize. Za rok chceme zpátky, zní z Přerova

Z chaty rodinný dům – proměna je možná, ale má svá úskalí

Přestavba víkendové chaty na rodinný dům je v Čechách celkem obvyklá věc. Jenže ne vždy to funguje. Bohužel ne vždy totiž investor pochopí, že trvalé bydlení potřebuje něco jiného než chata. Pojďme se podívat na zajímavý návrh rekonstrukce chaty na moderní rodinný dům.

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Hlasujte pro svou nejoblíbenější restauraci, hospodu, bar, pizzerii nebo bistro na střední Moravě.

O infekcích i nemocech na cestách. Primář infekčního oddělení ON-LINE

Zdeněk Prokeš šéfuje oddělení, na kterém končí lidé z celého Olomouckého kraje, pokud si přivezou nějakou tropickou nemoc. 

Přerovské ulice rozeznělo několik kapel

Z centrálního náměstí T. G. Masaryka, ale i prostranství u kina Hvězda, Wilsonovy ulice nebo Base campu v centru Přerova zněla ve středu odpoledne hudba.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies