Alarmující je počet těžkých zranění – v roce 2015 jich bylo devět, letos devatenáct. S lehkým zraněním skončilo v nemocnici 74 osob, tedy o 19 více než loni.

Osmatřicetiletá řidička, která se stala obětí nebezpečného manévru řidiče kamionu mezi Přerovem a Bochoří. Devětačtyřicetiletý motorkář, jehož smetl u Hustopečích nad Bečvou nákladní vůz. Ale také dvacetiletý mladík, jenž se vracel s partou kamarádů z diskotéky a osádka jejich auta havarovala mezi Kojetínem a Uhřičicemi.

Nejtragičtější? Nehoda u Moštěnic

Nejtragičtější nehodou tohoto léta byl ale čelní střet dvou aut u Horní Moštěnice, ke kterému vyjížděli záchranáři poslední červencový den. Tři lidé zemřeli, tři vyvázli s těžkým zraněním.

Bilance tohoto léta je podle mluvčí přerovské policie Miluše Zajícové nemilosrdná. „Nehod bylo 171, tedy o 28 více než loni. Vzrostl i počet těch, které zavili řidiči a chodci. O dvanáct šoférů více než loni usedlo za volant pod vlivem alkoholu," řekla mluvčí s tím, že alarmující je i počet těch, kteří po nehodě nadýchali přes 1,5 promile – bylo jich celkem devět.

Jednomu z řidičů, který se svým autem „zaparkoval" do zídky u garáže rodinného domu na Hranicku, policisté dokonce naměřili necelé čtyři promile. „Byl tak opilý, že nemohl vystoupit ze svého auta a komunikovat se strážci zákona, špatně artikuloval a měl problémy i s koordinací pohybů," shrnul policejní mluvčí František Kořínek.

Řidiči doplácejí na nepozornost

Pokud by chtěl člověk analyzovat chování řidičů, stačí jen na chvíli usednout na místo spolujezdce a provést si soukromý průzkum. Při pohledu z okénka totiž zjistíte, jak se šoféři chovají. Velké procento z nich telefonuje za jízdy, mnozí se otáčejí za svými ratolestmi na zadních sedadlech. Časté je i psaní sms zpráv. Podle policistů ale stačí jediný okamžik nepozornosti a vaše auto ohrožuje ostatní.

„Nesprávný způsob jízdy zavinil v létě 97 nehod, což je opět nárůst oproti loňsku. Řidiči se nevěnují řízení například tím, že ladí rádio, telefonují za jízdy nebo píšou sms zprávy," přiblížila nejčastější prohřešky mluvčí. Do stejné kolonky se ale řadí i nehody, způsobené vlivem mikrospánku nebo špatného zdravotního stavu šoféra.

Na vině jsou i cyklisté

Druhou nejčastější příčinou dopravních kolizí je nedání přednosti v jízdě, následuje rychlost a nesprávný způsob předjíždění. Policisté ale zaznamenali také nárůst nehod, které zavinili cyklisté. Své síly přitom často přeceňují senioři, kteří usedají na bicykl i ve vysokém věku.

„Zatímco v roce 2015 bylo nehod s účastí cyklistů osmdesát, letos jsme jich jen od počátku roku do konce prázdnin zaznamenali sedmdesát osm," upřesnila mluvčí. Na ovládání kola měl přitom v mnoha případech vliv alkohol.

Cyklistická sezona přitom zdaleka nekončí. „Lidé na kolech zpravidla jezdí až do prvních mrazíků. Pokud si pořídí a budou používat reflexní prvky, stanou se pro řidiče viditelní z větší vzdálenosti, zvýší tím bezpečnost a mohou svým přístupem zabránit nečekané kolizi nebo nehodě," radí mluvčí.

Statistika policie - srovnání nehod 2015 a 2016 na Přerovsku (období od 1.7. do 31.8.)

2015 2016 rozdíl
celkový počet dopravních nehod 143 171 +28
zaviněno řidičem 110 122 +12
zaviněno cyklistou/z toho dítětem 10/1 21/0 +11/-1
zaviněno chodcem/ z toho dítětem 1/0 3/2 +2/+2
zaviněno zvěří 19 21 +2
řidičů pod vlivem/ více než 1,5 ‰ 7/5 19/9 +12/+4
nejčastější příčiny
nesprávný způsob jízdy 92 97 +5
nepřiměřená rychlost 7 11 +4
nedání přednosti 8 15 +7
nesprávný způsob předjíždění 3 2 -1
důsledky
lehké zranění 55 74 +19
těžké zranění 9 19 +10
úmrtí 1 10 +9